Een echte tekstschrijver visualiseert zelf (deel 2)

Gepubliceerd bij Teamlewis.com door Freek Janssen

Teksten zijn nog altijd belangrijk en dat zal ook wel zo blijven, maar dat betekent niet dat je content er saai, droog of langdradig uit moet zien. Hoe? Wij hebben tien tips, maar jullie hebben er vast nog veel meer. In een vorige editie kon je er al vijf lezen. Hier vijf geavanceerde tips.

6. Embed (meer dan alleen video)

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het embedden tegenwoordig: niet alleen video’s, maar ook Powerpoint-presentaties, PDFjes, Spotify-playlists, Twitter-berichten, podcasts en Pinterest-boards. Hoe makkelijk dat gaat is een beetje afhankelijk van je CMS. In WordPress hoef je bijvoorbeeld alleen maar de url van een YouTube- of Vimeo-video te plakken en op enter te drukken om te embedden. Bij sommige andere systemen zul je embedcodes moeten kopiëren en plakken in de HTML-mode. Via de toffe tool http://infogr.am/ kun je vrij gemakkelijk (korte) infographics maken en embedden, zoals de grafiek bij puntje drie.

7. Storify

Dit is een persoonlijke favoriet. Vooral handig als je een verslag maakt van een evenement of campagne die veel reuring veroorzaakte op sociale media. Hoe het werkt: je kunt tweets, YouTube-video’s, Facebook-posts en Instagram-foto’s handmatig selecteren in een bepaalde volgorde slepen. En, maar dat spreekt voor zich, embedden in je blog. Toegegeven, storify.com is niet meer zo hip, maar nog steeds de moeite waard.

8. Blockquotes

Tekst is ook mooi beeldmateriaal. Het ligt er maar aan hoe je het presenteert. Het tegeltje in de keuken van je oma bestaat uiteindelijk ook alleen maar uit wijze woorden. De online tegenhanger van het tegeltje is de blockquote. In bijna elk CMS kun je er wel een inspirerend citaat uitlichten met de blockquote. Zoals: Tekst is ook mooi beeldmateriaal.
Met Clicktotweet of Tweetdis kun je ook nog eens een Twitter-knop naast je quote plaatsen, zodat lezers deze rechtstreeks kunnen delen.

9. Screendumps

screendumpVooral handig als je bijvoorbeeld een instructietekst schrijft, zijn screenshots. Maar wist je ook dat het super gemakkelijk is om een schermvideo op te nemen?

Men neme QuickTime Player. Klik Bestand (File), Nieuwe schermopname (New Screen Recording). Et voilà. Met de rode knop kun je aan de slag:

10. Het echte werk: longreads

buildingDeze kost wel wat meer tijd, maar dan heb je ook wat. Toen de New York Times in 2012 het artikel Snow Fall publiceerde, was een nieuw format geboren: de longread. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een lang artikel. Om de aandacht van de lezer vast te houden worden hierin allerlei visuele en interactieve elementen aan toegevoegd: afbeeldingen, video’s, kadertjes, kaartjes, noem maar op. De meeste longreads maken gebruik van parallax scrolling; dus als je naar beneden scrollt zie je elementen over elkaar heen bewegen.

Er zijn tools waarmee je vrij eenvoudig zelf een longread kunt maken, zoals Adobe Slate. Als je je fantasie echt de vrije loop wilt laten, dan is het wellicht verstandig om een designer in de arm te nemen. Zo maakte mijn collega Niek Gooren deze longread over (jawel) visuele content.

Waarschijnlijk mis ik nog wel een tip of tien, maar daarvoor zijn de comments natuurlijk bedoeld. Maar het mag duidelijk zijn: je tekst een beetje mooi maken zorgt ervoor dat lezers minder snel afhaken. Deze blog heeft je waarschijnlijk zo’n vijf minuten gekost om te lezen. Als je nog eens een uur wilt spenderen aan het verbeteren van je online copywriting skills, dan kun je natuurlijk ook nog het recent verschenen boek Online Copywriting in 60 Minuten van Dimitri Lambermont lezen.

Over de auteur

Verwant