Zoals je van ons gewoon bent, geven wij je een kort overzicht van enkele journalistieke trends en berichten die ons markant leken in de voorbije maand. Wil jij ook eens een overzicht maken voor deze rubriek? Laat het ons weten!
Belfius-prijzen
Elk jaar worden er de Belfius-prijzen uitgereikt aan waardevolle projecten in de Belgische media. Dit zijn de winnaars van dit jaar:
De volledige lijst met winnaars vind je op de website van Belfius. Enkele prijzen die ons opvielen:
- Persprijs TV & Video: Syrië, de giftige oorlog, een reportage van VRT NWS – Canvas
- Prix de la Presse TV & Video: Solvay, la pollution invisible; reportage van RTB – La Une
- Persprijs Jong Belgisch Talent: Bejaardenhandel in de thuiszorg: reportage van VTM Nieuws, Het Laatste Nieuws
- Prix de la Presse Jeune Talent Belge: Entreprenante Jeunesse, een project van Imagine, Demain La monde
Vlaamse overheid maakt geld vrij voor regionale tv-omroepen
De Vlaamse overheid trekt meer geld uit om de tien regionale televisieomroepen in Vlaanderen te subsidiëren inbegrepen de koepelorganisatie NORTV – kort voor Niet-Openbare Regionale Televisieverenigingen Vlaanderen. Concreet betekent dat 707.000 euro, waarvan 507.000 bedoeld is om de digitalisering binnen de omroepen te stimuleren, en 200.000 als eenmalige compensatie voor stijgende energiekosten. (Mediaspecs)
Tip: Chronolocatie
Wanneer je als journalist een foto onder ogen krijgt, dan is het steeds vaker de vraag: klopt dit wel? Is dit een echte foto? Tot nu was dan altijd de alternatieve mogelijkheid dat de foto “gephotoshopped” was, maar nu is er een nog veel moeilijkere afweging: is dit een afbeelding die volkomen kunstmatig is, aangemaakt door een AI of Artificial Intelligence tool?
Een methode die je daarbij kan helpen is Chronolocation: bepalen wanneer een foto gemaakt werd. Voor de digitale detectives onder onze lezers: een heel interessant artikel bij Bellingcat.
Advertenties voor gokken: klassieke mediabedrijven vechten ervoor
Dat gokken mensen, gezinnen tot de ondergang kan brengen, is geweten. Dat daarom reclame voor gokken aan banden gelegd wordt, zou logisch moeten zijn. Reclame voor alcohol en roken worden immers altijd voorzien van waarschuwingen. Alleen: mediabedrijven DPG Media en RTL verzetten zich tegen dat verbod, en stappen er zelfs voor naar de rechter. (GVA)
Roularta zet Kanaal Z en Trends in heuse nieuwsstudio
2 mei betekende de verhuis van de nieuwsredacties van Kanaal Z en Trends naar een nieuwe tv-studio in Evere. Die studio komt er dankzij van Roularta Media Group.
In die studio zullen ook andere programma’s van Kanaal Z te bekijken zijn: webinars, ronde tafelgesprekken, debatten en podcast. (Mediaspecs)
De insiders
Een podcast die ons zeker en vast kan bekoren, is De Insiders, een onderdeel van BusinessAM. Elke week, op maandag namiddag, spreken politieke commentatoren Linda De Win en Wouter Verschelden met waarnemers uit de reclamewereld over de belangrijkste (politieke) gebeurtenissen van de voorbije tijd. Want als er iemand communicatie van politiekers kan doorzien, is het wel een reclamemaker!
Heb jij ook enkele interessante journalistieke nieuwtjes? Laat het ons weten: info@vjv.vlaanderen.