Naar goede gewoonte brengen wij je een kort overzicht van de markantste gebeurtenissen op journalistiek gebied van de voorbije maand.
CIM gaat nog meer meten
Omdat er steeds meer manieren zijn waarop de gebruiker content kan consumeren, buiten de traditionele geschreven pers, tv en radio, breidt CIM zijn onderzoeken uit. Twee jaar geleden werd CIM Audio Time gecreëerd, dat het volledige audiolandschep in België meet: radio, podcasts, streaming. De tweede editie van het onderzoek, die op 16 februari verschijnt, kan meteen ook trends aan het licht brengen.
Nu wordt Radio Stream Monitor uitgebreid met audio on demand, omdat steeds meer gebruikers radio on demand beluisteren. Tevens wordt voortaan onderzocht wat het “andere gebruik van het tv-scherm” inhoudt, met name dus de kijkvolumes van Netflix, Disney+, Streamz. enz. (Bron: Mediaspecs)
Regionale berichtgeving in de verdrukking
Trouwe Radio2-luisteraars protesteerden massaal tegen het afvoeren van de regionale uitzendingen per provincie door hun favoriete zender. De eerste uitzending, van “Goeie Morgen, Morgen,” waarin toch nog een klein stukje regionaal nieuws zit, kreeg heel wat negatieve reacties op Twitter. Bij het bekendmaken van de plannen in augustus was er meteen al heel wat kritiek (Focus WTV)
Regionale berichtgeving kreeg nog een klap: de regionale zender AVS was in slechte financiële papieren geraakt, en moest zelfs een bescherming tegen zijn schuldeisers aanvragen. De tv-zender krijgt nu 5 maanden om een reorganisatieplan op te stellen (De Tijd)
Postdoctoraal onderzoeker bij de Universiteit van Wenen en imec-SMIT Jonathan Hendrickx meent een oplossing te weten. Via een verregaand samenwerkingsverband met de VRT zouden de regionale zenders minder afhankelijk moeten worden van de grillen van de marktwerking (Knack)
Artificiële intelligentie in de media
Als artificiële intelligentie zo ver gevorderd is, dat een tool zoals ChatGPT zinnige artikels kan schrijven over eender welk onderwerp, moet je als journalist dan vrezen voor je job? Dat lijkt nog mee te vallen. ZDNet gaf onlangs toe dat het artikels over beursnoteringen liet schrijven door een AI. Maar toen bleken er te veel fouten te zitten in de artikels, waardoor een menselijke auteur de artikels moesten nakijken, en elke productiviteitswinst eigenlijk verloren was.
Toch kan een AI zoals ChatGPT helpen om inspiratie op te doen. Maar voor feiten mag je er niet op rekenen. Dat blijkt uit volgende artikels:
- Hoe accuraat is ChatGPT als zoekmachine?
- AI teksten bij media: Medium eist waarschuwing maar BuzzFeed omhelst het volledig
- Laat je work-out best niet opstellen door ChatGPT
- Het was te verwachten: een lawine aan klachten dreigt los te barsten over AI
Het online nieuwsjaar doorgelicht
Jonathan Hendrickx (zie boven) heeft opnieuw een studie uitgebracht over de nieuwssites in het voorbije jaar. Enkele conclusies, gebaseerd op de tweets van Jonathan:
- Het aantal dagelijkse pageviews daalde bij alle grote Vlaamse nieuwsites, met uitzondering van @GVA.
- Ook op Facebook verloren verschillende grote merken pagelikes. Enkel @vrtnws zag zijn pagelikes stijgen, maar het aantal interacties per post daalde wel.
Het volledige onderzoek bij Medium
Superkort!
- Het Chinese moederbedrijf van TikTok geeft toe dat het Amerikaanse journalisten bespioneerd heeft
- Tim Pauwels is verkozen tot Ondervoorzitter van de Vlaamse Raad voor de Journalistiek
- De uitgevers van printmedia in het zuiden van het land nemen juridische stappen tegen het neiuwe beheerscontract van de RTBf
Heb jij nog interessante journalistieke nieuwtjes? Laat het ons gerust weten