Naar goede gewoonte krijg je van ons een overzicht van de markantste ontwikkelingen op journalistiek gebied. En deze maand was daar ook heel wat mediakritiek bij.
Meer mediaconcentratie = minder divers aanbod?
Nu steeds meer kranten in de handen van steeds minder spelers komen, moeten we dan niet vrezen dat er minder verschillende meningen aan bod komen? Momenteel bezitten 4 bedrijven haast alle grote Vlaamse nieuwsmerken – VRT, Roularta, DPG Media en Mediahuis. Na eerder onderzoek naar mediaconcentratie en nieuwsdiversiteit bij Mediahuis, heeft Jonathan Hendrickx DPG Media onder de loep genomen. Daarbij valt de grote wisselwerking van artikels op demorgen.be en hln.be op: 39,1 van de artikels van die eerste vond je ook bij de laatste. Het volledige resultaat lees je op de website van het Smit-instituut.
Federale Overheid hernieuwt samenwerking met Belga
Belga werd, voor een periode van 3 jaar, opnieuw bevestigd als nationaal persagentschap voor de politieke nieuwsberichtgeving. Enerzijds brengt Belga met zijn team van 16 tweetalige journalisten en tal van correspondenten verslag uit over alle activiteiten van de federale overheid. Anderzijds krijgen alle medewerkers van de federale overheid via het platform belga.press toegang tot deze activiteiten. (Bron: Mediaspecs)
DPG Media krijgt lening van EIB
Omdat DPG Media in totaal 244 miljoen investeren wil in de verdere digitalisering van haar digitale mediaplatformen in België en Nederland, krijgt het een lening van 100 miljoen euro van de Europese Investeringsbank. DPG Media is het moederbedrijf boven o.a. Het Laatste Nieuws, De Morgen, en VTM. (Bron: Knack)
Nieuwe initiatieven komen, andere verdwijnen
Net elk nieuw initiatief heeft de wind in de zeilen. Het Belgische onderzoeksmagazine Wilfried, oorspronkelijk uitgebracht in het Frans, had in oktober 2020 ook een Nederlandstalige versie gelanceerd. Maar door financiële moeilijkheden wordt die versie nu stopgezet.
De Tijd en L’Echo starten dan weer met een nieuw initiatief: een dagelijkse podcast. “De7” in het Nederlands en “Le Brief” in het Frans. Mediafin heeft hiervoor zijn eigen audioproductiehuis opgericht, dat ook voor derden podcasts ontwikkelen wil.
DPG Media van zijn kant zal zijn verschillende tijdschriften onderbrengen in één app en website: “Tijdschrift.be”. Het moet een soort Netflix worden waarbij je alle tijdschriften van de groep digitaal lezen kan voor één maandelijks bedrag van €9,99. Voorlopig behoren Humo, Dag Allemaal, Story, AutoWeek en National Geographic tot het aanbod. Maar DPG Media wil ook tijdschriften van andere uitgevers gaan aanbieden.
Ook op radiogebied zijn er nieuwe ontwikkelingen. Bel RTL zal 6 nieuwe Franstalige webradio’s lanceren. 4 zenders met muziek uit een bepaald decennium (60, 70, 80, 90) één zender Bel RTL Musique met de mooiste liedjes van vroeger en nu, en Bel FTL Comédie, dat voor de helft comedy brengt en voor de rest muziek.
En dan is er nog een nieuwe webradio, Pink, gemaakt “door vrouwen voor vrouwen”.
Mediakritiek: media steken hand in eigen boezem
In het “Wintermanifest” viel stevige kritiek te lezen over “de media”. Die zouden onvoldoende kritische afstand genomen hebben van de overheid bij de berichtgeving over corona. Verschillende redacties staken de hand in eigen boezem. En de reacties zijn divers. Interessant om lezen / beluisteren:
- Tim Pauwels, nieuwsombudsman van de VRT : Zijn de grote media een regimepers?
- VVJ reageert op de kritiek: Het coronanieuws onder vuur – een VVJ-repliek
- De Morgen podcast Lopende Zaken: We zijn niet altijd kritisch genoeg geweest voor onszelf
- Lode Goukens op Doorbraak.be: De toxische bedrijfscultuur van de Vlaamse media
- Siegfried Bracke: De juiste kant van de geschiedenis