Journalistiek nieuws november 2021

Zoals gewoonlijk krijg je van ons een kort overzicht van enkele markante journalistieke nieuwtjes uit de voorbije maand.

Communication Summit 2021: opmerkelijke conclusies

Op 23 november 2021 had in Evere de Communication Summit 2021 plaats, met boeiende discussies. Een van de opmerkelijke standpunten was dat journalistiek niet objectief is: “Vanaf het moment dat je een journalistieke beslissing neemt om een bepaald verhaal groot of klein, of wel of niet te brengen: dat is een subjectieve beslissing. Je vindt sommige dingen belangrijker dan andere. Op dat moment ben je al niet meer objectief. Maar je moet wel streven naar objectiviteit”, aldus Wim Verhoeven (Trends). Dit en meer in het verslag van deze panels.

Meer podcasts, maar toch ook nog radio

De Radio Audience Measurement benchmarkstudie van CIM onderzoekt het luistergedrag naar verschillende audiobronnen: klassieke FM, DAB+, internet maar ook time-shifting audio zoals podcasts en streamingdiensten zoals Spotify. En hieruit blijkt dat wie verklaart minder mainstream audio te consumeren, ook minder geneigd is naar de radio te luisteren. Maar de radio niet volledig in de steek laat: zij consumeren minstens nog 3 uur per dag radio. Meer conclusies bij Mediaspecs.

DPG Media sluit Eco Print Center drukkerij

Alhoewel de drukkerij in Lokeren als een technologisch paradepaardje beschouwd werd, heeft DPG Media beslist om deze drukkerij, waar o.a. Het Laatste Nieuws en De Morgen gedrukt wordt, te sluiten. De reden: de drukkerij was gespecialiseerd in waterloze druktechnologie, maar die brak niet internationaal door.

Business AM stelt toch vragen bij het feit dat de activiteiten nu verhuizen naar Nederland, terwijl het mediaconcern toch honderden miljoenen euro’s ontvangen aan subsidies van de Belgische federale overheid.(Business AM en Mediaspecs)

Vormt nieuws mijden een gevaar voor de democratie?

Uit onderzoek blijkt dat, in het licht van de pandemie, nieuwsgebruikers nieuws strategisch gaan mijden om zichzelf te beschermen tegen de negatieve invloed die ze ondervinden van het overaanbod aan nieuws over Corona. Maar is dat een gevaar voor de democratie? Een artikel bij Nieuwsgebruik gaat nader in op dit onderzoek.

Rapport Mediaconcentratie 2021

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft zijn Mediaconcentratie rapport 2021 uitgebracht. Enkele belangrijke conclusies:

  • Crossmedialiteit helpt de Vlaamse mediaspelers doorheen de coronacrisis
  • Vlaamse spelers nemen nu ook anderstalige mediagroepen over, zoals Luxemburg en Ierland.
  • 80%van de markt is in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media)
  • De gratis pers behoort tot de grootste verliezers van het voorbije jaar. De gratis bladen halen enkel inkomsten uit reclame, maar hebben 60% van hun inkomsten verloren.

Het volledige rapport kan je online lezen.

Google betaalt dan toch voor nieuws

In de volgende 5 jaar zal Google het Franse persbureau betalen voor het gebruik van de berichten van het nieuwsagentschap. Omdat AFT tekst, foto’s en video’s in zes talen uitbrengt, mag Google het nieuws in de hele EU in Google News plaatsen. Hiermee komt er een einde aan een geschil dat al jaren aansleept tussen Google en nieuwsagentschappen / nieuwsuitgevers. Hoeveel geld ermee gemoeid is, is niet gekend. (Mediaspecs)

Heb jij ook nog interessant journalistiek nieuws? Laat het ons weten!

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar