Journalistiek nieuws oktober 2021

Axel Springer koopt Politico

Dit voorjaar voerde de Duitse uitgeversgroep Axel Springer overnamegsprekken met de digitale nieuwsdienst Axios. Die sprongen echter af, omdat Axios op zijn onafhankelijkheid stond. Nu heeft Axel Springer de concurrent van Axios, Politico, overgenomen. Bij de overname zou een bedrag van 85 miljoen euro gemoeid zijn. (De Standaard)

1/3 Professionele fotografen gebruikt smartphone voor opnames

Uit een rondvraag van Suite48Analytics bij 881 professionele fotografen uit Noord-Amerika en Europa blijkt dat meer dan een derde voor een deel van het werk de smartphone gebruikt, in plaats van de professionele digitale camera. Reden: de steeds hoger wordende kwaliteit van de camera op de smartphone, en de eenvoudige bedienbaarheid. (Pressetext)

EU heeft geen bezwaar tegen subsidie voor krantenbedeling

De subsidies die de Belgische overheid geeft aan uitgevers voor de verdeling van kranten en tijdschriften ligt al langer onder vuur. Die 170 miljoen per jaar zou namelijk aan de basis liggen, zo menen sommigen, voor het feit dat de Vlaamse kranten tal van Nederlandse collega’s konden overnemen.

Nu heeft de Europese Commissie beslist dat deze steun niet indruist tegen de Europese regels voor staatsteun (De Tijd)

Er is een duidelijke verschraling van het nieuwsaanbod in Vlaanderen

Het samengaan van de verschillende titels in Vlaanderen is geen goede zaak, zo stelt VUB-onderzoeker Jonathan Hendrickx. “… als je ziet dat bij Mediahuis een bepaald artikel in vier verschillende titels wordt gepubliceerd, dan is dat een duidelijke verschraling van het nieuwsaanbod. Of neem De Morgen, waarin artikels uit Het Laatste Nieuws en de Nederlandse kranten van DPG Media opduiken. Dat is wel iets om in de gaten te houden.”. In Vlaanderen zijn er nog maar twee krantengroepen meer: Mediahuis en DPG Media. (De Morgen)

Een voorpublicatie van het boek dat Hendrickx hierover schreef, vind je bij Knack (+). Opvallend hierbij: er is helemaal geen aandacht voor freelancers en journalisten in bijberoep, zoals onze leden…

Initiatieven komen en gaan

Er is goed en slecht nieuws. Om te beginnen het slechte nieuws: Roularta Media Group stopt op 27 oktober met de uitgave van het huis-aan-huisblad De Streekkrant. De financiële toestand van De Streekkrant zou door de covid-pandemie en de verzwakte retailmarkt niet meer houdbaar geweest zijn. (Mediaspecs)

Dan het goede nieuws: enkele nieuwe initiatieven. In Nederland lanceerden journalisten en oud-politici een website met Nederlands nieuws over Europa. “Brusselse Nieuwe” wil dagelijks gratis korte berichten brengen over Europa die Nederlanders aangaan. (Emerce)

Ondertussen blijkt de lancering van BusinessAM (in het Nederlands en Frans) een schot in de roos. In augustus 2021 trok de website 4.447.308 page views en 2.313.077 bezoekers. (Twitter)

Hoe deden de nieuwssites en de zenders het tijdens de (sport)zomer?

Jonathan Hendrickx, postdoctoraal onderzoeker in media- en communicatiewetenschappen bij imec-SMIT (VUB), bekeek de bezoekerscijfers, de luisteraars en de kijkers, maar ook de cijfers van Instagram en Facebook. Enkele conclusies:

  • De VRT-titels en -merken boeren goed en steeds beter
  • Het Laatste Nieuws blijft bijna op alle vlakken hét Vlaamse nieuwsmerk bij uitstek
  • De Mediahuis-titels blijven veel populairder qua website dan qua apps

Het uitvoerige rapport vind je bij Tandemtech.

VVJ beschouwt ‘tScheldt niet als journalistiek

Opmerkelijk: waar de journalistenvereniging VVJ in juni het nog opnam voor de website ‘tScheldt, is de vereniging nu van mening veranderd: zij beschouwt ‘tScheldt niet als journalistiek. VVJ heeft dit advies bezorgd aan de Raad voor Journalistiek. (Bron: De Morgen)

Het bericht lokte heel wat reacties uit op Twitter, o.a. op de account van De Morgen-journalist Bruno Struys. Uiteraard had ‘tScheldt ook zijn zegje over het artikel.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar