Journalistiek nieuws juli 2021

Mediafin start met productiehuis voor podcasts

Podcasts hebben de wind in de zeilen. Haast elke nieuwsuitgever heeft zijn eigen podcast. Tijd dus om te investeren in de professionalisering van de opnames, dacht men bij Mediafin. Deze uitgever van De Tijd en L’Echo heeft daar om een eigen audioproductiehuis opgericht. De opnamestudio zal gevestigd worden in Tour & Taxis. (Bron: Mediaspecs)

Nederlandse uitgevers willen samen het uitgeversrecht beheren

Er is een nieuwe auteurswet in voege getreden in Nederland. Die maakt het eenvoudiger voor nieuwsmedia om zelf te bepalen waar en onder welke voorwaarden hun nieuws online gedeeld wordt. Reden voor verschillende uitgevers om zich te verenigen, en het auteursrecht gezamenlijk te beheren. Zij willen zo een vuist vormen tegen grote internationale platforms: die moeten voortaan toestemming vragen voor het gebruik van hun content. (Bron: Adformatie)

Britse uitgevers: veel bereik, weinig inkomsten

Dat het dringend nodig is dat de uitgevers zich verdedigen, mag blijken uit een opmerkelijke vaststelling in het Verenigd Koninkrijk: 60 onafhankelijke uitgevers in het VK verdienden samen amper 5,4 miljoen Britse Pond in 2020, alhoewel zij 10,1 miljoen mensen per maand bereiken. (Bron: PressGazette)

Jonge Waalse nieuwssites hebben het niet gemakkelijk

Twee Belgische mediagroepen hebben verleden jaar verlies geleden. Les News 24, dat in 2019 van start ging, had een moeilijk jaar 2020. Grote boosdoener uiteraard de coronacrisis, waardoor de advertentiemarkt ineenstuikte. Deze groep is momenteel enkel in Wallonië actief met de nieuwssite LN24, maar hoopt nog altijd de overstap naar Vlaanderen te kunnen maken.

Ook MediaNation,dat o.a. het magazine Newsweek België en de nieuwssite Business AM uitgeeft, had het verleden jaar moeilijk en moest een verlies noteren van 2,3 miljoen euro. Toch blijft het verder in deze uitgaven investeren. (Bron: De Tijd)

Liever een (verkeerd gekozen) stockfoto dan van een eigen fotograaf?

Het is al eerder gezegd: het valt op dat bij artikels vaak een stockfoto gebruikt wordt in plaats van een foto die rechtstreeks met het nieuwsfeit te maken heeft. Vooral bij nieuwssites gebeurt het. Bij elk artikel hoort een foto, zo luid de redenering.

Dat hierbij vaak fouten gebeuren (een verkeerd land, een verkeerd tijdstip, of een ongelukkige keuze) is al menige keer onderwerp van spot en ergernis geweest op sociale media. De voorbije week was het weer raak: bij het bericht dat een 107-jarige nu de oudste mannelijke Belg is, werd een Sutterstock foto gebruikt. Geen eerbetoon aan de man, enkel een foto die bovendien van slechte smaak getuigt want op de foto een eerder triestig beeld van een oude man. Kijk zelf maar: https://www.hln.be/binnenland/jozef-smets-uit-turnhout-is-oudste-mannelijke-belg-met-107-jaar-en-105-dagen~a2a0b9b1/.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar