Journalistiek nieuws december 2020

Naar goede gewoonte vatten wij enkele markante journalistieke nieuwtjes voor je samen!

Mediahuis boert niet slecht

Volgens de website De Rijkste Belgen heeft het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis dit jaar naar schatting een groepsomzet van ongeveer 1 miljard euro, met een bedrijfswinst van 100 miljoen euro. En dit ondanks de gedaalde reclame-inkomsten omwille van de coronacrisis. Ter herinnering: samen met concurrent DPG van Christian van Thillo controleert Mediahuis, met Thomas Leysen als hoofdaandeelhouder, zowat de hele Vlaamse én Nederlandse krantenmarkt.

Washington Post wil redactie uitbreiden tot meer dan 1.000 journalisten

Ook sommige media in het buitenland lijken het goed te doen. De Washington Post wil zijn redactie uitbreiden met 150 personen, zodat die voortaan meer dan 1.000 journalisten telt. De reden voor die uitbreiding: het aantal digitale abonnementen steeg tot recordhoogte net als de inkomsten uit online advertenties. Vooral de stijging bij de digital-only abonnementen was markant.

Mediahuis richt eigen reclameregie op

Reclame is wat de mediawereld drijvende houdt, en de controle in eigen handen nemen is wat de huidige trend is. Mediahuis gaat samen met Telenet/SBS en Proximus/Skynet een nationale reclameregie lanceren. Die zal de reclameactiviteiten van o.a. Vier, Vijf, Zes, Gazet van Antwerpen en enkele online platformen van VRT omvatten. (Bron: Made in Antwerpen)

Ook de concurrenten nemen hun reclameregie in eigen handen: Roularta, Rossel en DPG Media verenigen zich tot Magixx, om reclame aan te bieden in alle magazines van de groep. (Bron: Mediaspecs)

Nieuwe Vlaamse cultuurzender moet sector doorheen de coronacrisis helpen

Er komt een nieuwe Vlaamse cultuurzender: Podium-19, die gratis te bekijken zal zijn op VRT NU, Proximus en Telenet. Aan de zender werken zeven Vlaamse kunstinstellingen mee, waaronder De Singel en Ancienne Belgique. Deze maatregel kadert in de steunmaatregelen waarmee de Vlaamse regering de cultuursector wil helpen, die zwaar getroffen wordt door de coronacrisis. (Bron: De Standaard)

Tip: de beste tools voor journalisten

De Nederlandse website Villamedia heeft een lijstje gemaakt met de beste digitale tools die journalisten kunnen helpen om hun taak uit te voeren. Van data visueel voor te stellen, zodat die gemakkelijker te begrijpen zijn voor de lezer, tot een tool om in het oog te houden wanner een website gewijzigd werd: deze tools maken jou een betere digitale journalist!

Journalistiek kan en mag niet neutraal zijn

Een opmerkelijke standpunt van Peter Verlinden, docent media en internationale conflicten aan de KU Leuven. Je moet niet alla meningen laten horen, zo stelt hij. Wat ertoe zou kunnen leiden dat hij subjectieve journalistiek voorstaat, maar het volgende citaat van het artikel dat in De Morgen verscheen (betaalmuur) verduidelijkt zijn standpunt.

Een eigen voorbeeld. Over mensenrechtenschendingen in het gebied van de Grote Meren is het veel relevanter om slachtoffers te laten horen, mensenrechtenonderzoekers, spijtoptanten, dan dictators die verklaren dat er niets aan de hand is. Een leugenachtige mening is eventueel relevant als die door een journalist met dossierkennis correct gekaderd wordt. Dat is een moeilijke opdracht waarin de journalistiek geregeld niet slaagt, ook niet bij de openbare omroep. Maar het alternatief kan en mag zeker niet zijn om dan maar diverse meningen, in evenwicht, op het publiek los te laten om een zogenaamde neutraliteit te bereiken. Dat is slechte journalistiek.

En besluiten doen we met een cartoon van André Nollet:

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar