Traditionele media verliezen steeds meer het contact met en het vertrouwen van de jongere generaties. De zogenaamde flop accounts zijn de nieuwste rage.
Dat jongeren hun nieuws niet meer halen bij traditionele media, dat is al langer geweten. TV, radio, kranten, het is aan hen verspild. En om die reden zijn de traditionele media de plekken gaan opzoeken waar het jonge volkje zich ophoudt: de sociale media. Met Twitter en Facebook voorop, waar teasers naar artikels geplaatst worden, gevolgd door Snapchat, voor het hele jonge volkje dat zich steeds meer afwendt van de “oude” sociale media, Twitter en Facebook.
Maar ook daar tekent zich opnieuw een (r)evolutie af. Volgens The Atlantic zouden tieners namelijk hun nieuws tegenwoordig steeds vaker halen bij flop accounts. Dat woord kende jij niet? Je bent niet de enige, want ook wij moesten het even opzoeken. Het gaat om een soort omgekeerde fan-accounts, die draaien rond negatieve informatie die gevonden en becommentarieerd wordt over bekende personen of gebeurtenissen. Zelfs over wat er in de geschiedenislessen aangeleerd wordt.
Een praktisch voorbeeld: een YouTube-ster X heeft heel wat volgelingen. En op een mooie dag zegt die ster iets racistisch of is erg onbeleefd tegen een voorbijganger, of gewoon iets dat volgens een getuige niet door de beugel kan. Op de flop account wordt het gebeurde besproken, krijgt de YouTube-ster heel wat te horen. Het positieve is dus wel dat tieners zelf op zoek gaan naar de waarheid, en het voorgekauwde nieuws niet zomaar voor waar aannemen. Zij moeten ook afwegen wat acceptabel is of niet.
De laatste tijd zijn er, naast flop accounts rond YouTube en Instagram-sterren, echter ook heel wat accounts rond politiek opgestart, waar de tieners hun mening kwijt kunnen over dingen die zij belangrijk vinden.
Volgens The Atlantic zouden de beheerders en volgers van dergelijke flop accounts stellen dat de informatie die zij daar vinden veel betrouwbaarder is, omdat de regel van de wijsheid van de massa, de crowdsourcing, speelt, en men dingen in vraag kan stellen.
Deze flop accounts treft men doorgaans aan op Instagram. Zij zijn te herkennen aan het woord “flop” in de naam, en een generieke afbeelding voor avatar, in plaats van een eigen foto. In de bio vermelden de beheerders van de account meestal hun voornaam, en een emoji die zij als “handtekening” gebruiken.
Het ironische echter is dat de tieners, in hun haast om weg te vluchten van sociale media waar “de oudjes” zitten, Facebook en Twitter dus, niet beseffen dat Instagram eveneens tot de stal van het Facebook-imperium behoort…
De moraal van het verhaal? Als journalist moet je echt wel “mee” met je tijd, en gaan waar jouw (potentiële) lezers zijn. De sociale media zijn een onmisbare tool om een lezerspubliek op te bouwen. Maar maak niet de fout om een kanaal zoals Facebook als “medium” te beschouwen. Behoud controle over jouw publicaties door je content enkel op je eigen website te plaatsen. En via links en teasers op de sociale media lezers naar jouw website te krijgen. De interactie, de commentaren op jouw artikels zijn trouwens zeer belangrijk, en dien je goed op te volgen!