Snapchat zal bij de meeste mensen enkel bekend staan als de tool waarmee je boodschappen kan versturen die na een korte tijd terug verdwijnen. Vaak pikante boodschappen, die even vaak dan toch niet verdwenen bleken en dan hun eigen leven gingen leiden op het internet, tot verlegenheid van vele tieners.
Maar nu blijkt Snapchat zich stilaan te ontwikkelen tot een tool voor serieuzere dingen: nieuws in real time. Dat bleek bij de dramatische gebeurtenissen in de Amerikaanse stad San Bernardino, waarbij 14 mensen neergeschoten werden. De Discovery tool maakte van de gebeurtenissen een “story”, bestaande uit video’s en foto’s die gebruikers geüpload hadden die op dat moment in de buurt waren. Foto’s van beelden van de politieagenten aan het werk, beelden van gewonden die weggedragen werden. Beelden die verzameld waren op basis van de GPS in de toestellen van de gebruikers.
Fortune maakt een interessante vergelijking tussen de manier waarop Twitter verslag uitbracht over deze gebeurtenissen, via zijn Moments, en de Snapchat Story over San Bernardino. Terwijl de berichten op Twitter vooral afkomstig waren van officiële bronnen, zoals CNN, en journalisten die achtergrondinformatie brachten, dus berichten uit tweede en derde hand, waren de berichten op Snapchat in de Story persoonlijk, van mensen die erbij waren of toch in de directe omgeving.
Fortune wijst er daarbij op dat Snapchat, als het een betrouwbare bron voor informatie wil worden, nu tools zal moeten bedenken om het kaf van het koren te scheiden, valse berichten, hoaxes, van echte informatie. En dat we eigenlijk pas nu de gevolgen ondervinden van het feit dat iedereen via zijn smartphone een bron van informatie kan worden.
Interessante lectuur, met o.a. een link naar een ander lezenswaardig artikel over het feit dat het web en de sociale media de journalist als tussenpersoon aan het uitschakelen zijn.
Bij Business Insider vind je enkele Snaps met foto’s van de San Bernardino berichtgeving: