Gewoontegetrouw krijg je van ons een kort overzicht van enkele markante journalistieke gebeurtenissen en nieuwtjes uit de voorbije maand.
VJV-evenement op 7 mei: een schot in de roos!
Wij ontvingen heel wat enorm enthousiaste reacties op ons evenement op de Flandriaboot. Een verslag met foto’s vind je op onze website.
Noteer alvast in je agenda de datum voor ons winterevenement: zaterdag 10 december 2022. Hopelijk kan jij er dan ook bij zijn!
DPG Media: 80 miljoen dividend
Het gaat DPG Media voor de wind: dit jaar keerde het bedrijf 80 miljoen euro dividend uit aan haar aandeelhouders. Apache zet hier toch enkele vraagtekens bij, vooral omdat DPG Media nog altijd kan rekenen op flinke overheidssubsidies, o.a. om haar digitalisering te versnellen. Het feit dat het bedrijf haar ‘duurzame’ drukkerij in Lokeren gesloten heeft, waarvoor DPG Media in 2006 nog 4,9 miljoen euro ontvangen had van de Vlaamse regering, zet kwaad bloed.
Europese ban op Russische zenders: een goed idee?
Om Russische desinformatie te bestrijden, liet de Europese Commissie in maart 2022 de Russische staatsmedia RT en Sputnik uit de Europese ether halen. Die beslissing ligt echter onder vuur. Apache gaat in op de kritiek van mediaprofessor Ike Picone en van de Europese Federatie van Journalisten.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten gaat nog een stap verder: samen met internetproviders, het Persvrijheidsfonds en burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vecht NVJ deze beslissing aan bij de recher. De Standaard en De Tijd berichten hierover.
Geschreven informatie op RTBF-nieuwssite: oneerlijke concurrentie?
Eerder kreeg de VRT al te maken met vragen over het geschreven nieuws op de website. Dat zou oneerlijke concurrentie zijn voor de geschreven pers. Ennu is het de beurt aan de RTBF om met deze kritiek geconfronteerd te worden. Een universitaire studie in opdracht van LaPresse.be stelt namelijk dat “het aanbod van schriftelijke informatie door de RTBF economisch niet leefbaar is en enkel mogelijk is door de subsidies die de omroep krijgt voor haar openbare opdrachten.” (Mediaspecs)
BRUZZ doet het goed!
Bruzz, dat is het mediamerk van de vzw Vlaams-Brusselse Media, dat nieuws brengt online, op radio en tv en in print. Over Brussel uiteraard. Het gaat BRUZZ voor de wind: uit een tweejaarlijkse studie door onderzoeksbureau IPSOS blijkt dat dit medium nu 350.000 gebruikers bereikt, wat 38% meer is dan twee jaar geleden. BRUZZ blijkt vooral populair bij jongeren en richt zich vooral op de doelgroep 16-34 (Mediaspecs)
Vlaams duopolie nefast voor regiojournalistiek
Zware kritiek valt te lezen in een opinieartikel van Joost Ramaer op Villamedia. Hij stelt dat DPG Media en Mediahuis door snoeien, saneren en samenvoegen wel het rendement op het concernniveau blijft stijgen. Maar dat dit ten koste gaat van regiojournalistiek en de huis-aan-huisbladen. Wat uiteindelijk leidt tot verschraling van de lokale en regionale nieuwsvoorziening. (Villamedia – betaalmuur).
Een stelling die nogmaals ondersteund wordt door de wijzigingen die Het Nieuwsblad deze maand doorvoerde. De editie Limburg verdwijnt, waarbij de noordelijke gemeenten opgaan in editie Kempen, en de zuidelijke gemeenten in editie Leuven/Hageland. De editie Antwerpen Stad en Mechelen/Lier fuseren tot Editie Antwerpen/Mechelen. Hiermee daalt het aantal regionale edities van 15 naar 13 (Mediaspecs)
Over de taalgrens kijken: mediadebat
Mediaspecs bericht over een debat over mediaconcentratie in Franstalig België. Want ook daar is het concentratieproces aanzienlijk versneld, terwijl kleine onafhankelijke spelers nauwelijks kunnen overleven. “Er is meer gebeurd in de pers tussen 2010 en 2022 dan tussen Gutenberg en 2010”, daarmee kan je dit interessant debat samenvatten. Aanbevolen lectuur!