China: een constant evoluerende wijnmarkt

Aankoop van buitenlandse wijnen in China

De stijging van de consumptie, de steeds meer aankopen op internet en de snelle verwestering in levenswijze zijn de voornaamste oorzaken van de snelle evolutie op de wijnmarkt in China. Zij drinken steeds meer wijn, vooral rood. Dit geeft nieuwe perspectieven voor exporteurs terwijl lokale producenten zich vooral zorgen maken. Dit gegeven leert ons dat China een grootmacht in wording is in wijnconsumptie. We stellen ons dan ook de vraag of China zelf niet genoeg wijn produceert en waarom de import van buitenlandse wijn zo hippe is.

China als wijnland

China heeft een gigantische oppervlakte van 9.571.300 vierkante kilometer. Het bevindt zich tussen de 20ste en de 50ste breedtegraad. De belangrijkste wijngebieden zijn Xinjiang (in het noordwesten), Dongbei (noordoosten), Shaangaan (centraal), Singjintong (ten oosten van Beijing) en Huangbehei (ten noordoosten van de provincie Shandong). Door zijn grootte bevat China verschillende klimatologische verschillen. Van zeer warme subtropische temperaturen in het zuiden tot hele korte zomers en barre winters in het noorden. De vochtigheidsgraad die enorm hoog is het hele jaar door vormt dan ook de ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Een huzarenwerk om dus druiven te telen.

China is dan ook nooit een erg populair wijnland geweest maar door de moderne technologieën (klonen, DNA-onderzoek enz.)  kan daar wel eens vlug verandering in komen. Tegenwoordig houden Chinese wijngaarden rekening met Europese smaken en kiezen dan ook voor meer droge wijnen. Bekende rode druivensoorten die in China worden gebruikt zijn merlot, pinot noir, cabernet franc en cabernet sauvignon. Enkele witte druivensoorten zijn chardonnay, sauvignon blanc en riesling. Ook enkele autochtone druiven doen het goed zoals beichum en longyan.

Wijnhuizen sinds 1892

Te vermelden is dat reeds in 1892 een Chinese diplomaat een wijnhuis opstartte in Yantai. Eerst produceerde hij wijn uit eigen inheemse druivenrassen maar al vlug bleek dat de wijnen niet echt in het smaakprofiel van de consument lagen en dus importeerde hij 500.000 wijnstokken uit vooral de Verenigde Staten en Europa. Het is dan ook van die tijd dat beroemde Franse druivenrassen hun intrede deden in China. Zijn wijnhuis ChangyU Pioneer Wine bestaat nog steeds en is bij benadering het negende grootste wijnhuis in de wereld. Hoe het nu komt dat we zo weinig Chinese wijn in onze contreien aantreffen heeft vooral te maken met het feit dat de Chinezen zelf hun wijn consumeren en dat er dus weinig wijn overblijft voor export.

De meeste Chinese wijnen zijn echter erg zoet en aromatisch. De rode zijn tanninerijk en krachtig en zijn geïnspireerd op Bordeaux wijnen. Het beste is om ze te belichten voordat ze worden geconsumeerd, dit om hun smaak beter te waarderen.

Wist je dat?

China is het 5e wijn consumerend land in de wereld, verrassend maar waar. Het is de 4e wereldimporteur en er wordt aangekondigd dat het land sterk zal bijdragen aan de groei van de wereldimporteurs. In de afgelopen jaren is het aantal consumenten van geïmporteerde wijnen verdubbeld wat blijkt uit een onderzoek in 2020. De wereld drinkt steeds meer wijn, behalve in Frankrijk.

Een bloeiende markt

De wijnmarkt in China is in volle expansie en vooral in volle evolutie. Terry Xu (*1), Chinese consultant en wereldwijde blogger vertelde onlangs:  vergeet alles wat je weet over de Chinese markt!” Als in het begin wijn in China werd beschouwd als geschenk voor een verjaardag of een feestdag dan is er nu de mentaliteit geëvolueerd en kopen de Chinezen wijn voor zichzelf, dit om plezier te hebben alleen of met vrienden na het werk om zich te ontspannen. Mensen kopen dus wijn om zelf te drinken, bevestigde onlangs Grégory Perret (*2), marketingdirecteur van Paradox (*3) French Wine en Frans importeur gevestigd te Shanghai en gespecialiseerd in massadistributie.

Wie drinkt de meeste wijn in China?

Veel studies hebben aangetoond dat jongeren uit de hogere middenklasse meerdere keren per week wijn consumeren. Hun consumptie verandert de markt! Dit door de vele reizen naar het buitenland naar regio’s die wijn produceren, zoals voornamelijk Frankrijk en Italië. Dankzij sociale netwerken volgen de Chinezen de reizen van diegenen die de wijngaarden van de wereld gaan bezoeken, wat hen reisideeën geeft enzovoort! Daarom diversifieert de markt snel, zowel qua herkomst als prijs van flessen en wijnsoorten.

Wat zijn nu de favoriete wijnen in China?

In China drinken ze graag rode wijn. Ze houden ook van de witte Italiaanse muscat (*4), erg zoet en bij hen succesvol. Stilaan is dus ook droge witte wijn in trek bij de jongeren. Volgens Aline Bao (*5), inkoopdirecteur van de agrovoedingsgigant COFCO (*6) is er een groeiende vraag naar klinkende witte wijnnamen.

Consumenten, altijd meer gespecialiseerd

Vanaf nu is het in China goed om iets te weten over wijn om een maatschappelijke discussie te voeren. Het is voor de Chinezen beter om het onderwerp te kennen voordat men aan een proeverij begint, want de gesprekspartner zal ongetwijfeld vragen naar de fles die men drinkt. Vroeger kochten ze goedkopere wijnen of grote merken maar sedert enkele jaren is de consumptie verschoven naar mid-range producten. De Chinees is nu specialist die informatie inwint op internet of op sociale media.

Op internet exploderen de bestellingen

Als het gebruikelijk is om een fles in de winkel te kopen, heeft volgens Wine Intelligence (*7) in het afgelopen jaar 48% van de Chinese consumenten die wijn uit het buitenland dronken hun fles op internet gekocht. Er zijn talrijke gespecialiseerde sites op internet om kopers advies te geven. Èen jaar terug ging men naar Google om alles uit te vissen, vandaag kan je naar Tmall (*8) voor wijnadvies en recensies.

Concurrentie met lokale productie?

De invoer van buitenlandse wijnen is zorgwekkend voor China omdat er steeds meer concurrentie is met de lokale productie. De meeste geïmporteerde wijnen komen uit Europa, meer bepaald uit Frankrijk, vanwege hun prestigieuze luxe imago aanbeden door de Chinezen. Ik kan je meegeven dat in 2010 de geïmporteerde wijnen goed waren voor 20% van de consumptie. In 2020 is er sprake van een verdubbeling. Frankrijk is in deze marktleider met 2,3 miljoen hectoliter. Ook zijn Chileense en Australische wijnen zeer succesvol omdat hun toegang wordt vergemakkelijkt door zeer lage douanerechten en door de voordelige handelsovereenkomsten met deze landen.

Wat management in de sector economie ons allemaal kan leren!

Bronnen

(*1) Terry Xu (diploma WSET)-Wine&Spirit Education Trust-medeoprichter van wijnadvies- en marketingsbureau AROMA. Hij is een van de meest invloedrijke wijnbloggers in China.

(*2) Grégory Perret-directeur marketing PARADOX ASIA

(*3) Paradox: Franse company dat import van Spirits en Wines verricht in Azië met standplaats in Shanghai

(*4) Italiaanse muscat: druif die over het algemeen gebruikt wordt voor het maken van zoete dessertwijnen, maar ook voor mousserende wijnen zoals de Italiaanse Moscato d’Asti

(*5)(*6) Aline Bao – COFCO Wine&Wine- COFCO is een Chinese staatsholding voor voedselverwerking (Beijing)-Agro Voedingsgigant

(*7) Wine Itelligence (opgericht in 2002)-wereldleider in onderzoek en inzichten over wijnconsumenten

(*8) Tmall: Internationale online marktplaats van het Chinese Alibaba (Chinese e-commercereus). Biedt westerse merken de kans om zich online te presenteren aan miljoenen Chinese shoppers. Grootste retail website in China

Periodieken Passion Vin en La Revue du Vin de France

Over de auteur

Schrijft artikels voor Wijnspiegel en Ken Wijn

Verwant

Geef commentaar