Wanneer je bij een reportage of interview op een bedrijf stoot, waarover je meer wil weten, dan vind je online verschillende handige tools om informatie te vergare. Wij reiken je een virtueel Sherlock Holmes-vergrootglas aan, om je digitale speurtocht naar een bedrijf te ondernemen.
1. Het btw-nummer is de sleutel
Je kan heel wat informatie opzoeken over een bedrijf, maar dan moet je wel het btw-nummer kennen van het bedrijf.
Daarvoor kan je o.a. terecht op de website van Unizo: https://www.unizo.be/tools/ondernemingsnummer-opzoeken.
Je kan er zoeken op bedrijfsnaam, op adres, postcode of gemeente.
2. Wie zit er achter een bedrijf?
Met dit btw-nummer kan je verdere opsporingen verrichten. Wie is de oprichter van het bedrijf, wie zijn de zaakvoerders? Dat kan je te weten komen door de officiële publicaties van de aktes van ondernemingen in het Belgisch Staatsblad uit te pluizen.
Hiervoor kan je terecht op deze website: https://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm.
Hier kan je een opzoeking doen op basis van de naam van het bedrijf, maar dat kan in bepaalde gevallen heel wat resultaten opleveren. Indien je het btw-nummer kon opzoeken via tip 1, dan wordt het heel wat gemakkelijker.
Je krijgt nu een lijst met publicaties van de onderneming in het Belgische Staatsblad. Hier kan je zien wie de oprichter is van het bedrijf, wie de afgevaardigde bestuurder is (de persoon die belast is met de dagelijkse zaakvoering), enz.
3. De cijfers verraden veel
Bedrijven met een vennootschap-structuur zoals een nv, bv, enz. moeten elk jaar een jaarrekening neerleggen. Daaruit kan je afleiden wat de inkomsten en uitgaven zijn, en of het bedrijf winstgevend is.
Deze cijfers zijn voor iedereen toegankelijk, via de website van de Nationale Bank.
https://www.nbb.be/en/central-balance-sheet-office/consulting
Ook hier werk je best met het btw-nummer. Wanneer van een bedrijf al in 2 of 3 jaar geen cijfers beschikbaar zijn, dan moet dit je journalistieke antennes doen trillen.
Waarop je moet letten in zo’n jaarrekening? Vergelijk de cijfers van jaar tot jaar. Wat zijn de inkomsten, wat zijn de uitgaven en schulden?
4. Verwante bedrijven?
Nu weet je al wat meer over het bedrijf dat je onderzoeken wil. Maar heeft het bedrijf ook nauwe banden met andere bedrijven?
Er is een simpele truc om dat te onderzoeken – vaak worden verwante bedrijven bij de oprichtingsakte gevestigd op hetzelfde adres.
Door bijvoorbeeld bij Unizo of Graydon een zoekactie te ondernemen op basis van adres, zie je welke bedrijven en organisaties daar eveneens hun maatschappelijke vestiging hebben. En kan je via tip 2 onderzoeken of er geen gemeenschappelijke oprichters / zaakvoerders / beheerders zijn.
5. Good old Mr. Google!
En uiteraard kan je via Google nog bijkomende opzoekingen verrichten. Zoek informatie over het bedrijf zelf via de optie “news”. Of over de oprichters / zaakvoerders, op basis van hun naam, eventueel in combinatie met het bedrijf. Vergeet de sociale netwerken niet zoals LinkedIn.
En wil je op een bepaalde website informatie over die persoon of een onderwerp opzoeken, dan is deze tip wel handig: tip de naam in, gevolgd door de zoekfacctor “site”. Wil je bijvoorbeeld informatie opzoeken over “elon musk” die verschenen is bij Newsmonkey, voer dan volgende zoekopdracht in bij Google:
elon musk site:newsmonkey.be
Met deze tips kan je al heel wat onderzoekswerk verrichten. Heb jij bij je journalistieke opzoekingen nog slimmigheidjes toegepast, die je wel wil delen met je collega-journalisten? Laat het ons weten!