Clean beauty, bestaat dat?

We leven niet langer in een” schone” wereld en moeten ons elke dag afvragen of wat we eten en op onze huid smeren, ook echt “schoon” is. Op naar clean beauty voor een schonere wereld?

Chemie is overal

In een recent televisie interview zei de CEO van een van de grootste chemische bedrijven in ons land, dat het leven van de “moderne” mens voor 95% bepaald wordt door scheikunde. Met andere woorden: wat we eten, drinken, dragen, hoe we ons verplaatsen, hoe we ons werk doen, kortom, alles wat we nodig hebben in ons dagelijks leven, hangt af van chemische processen en producten. En dat is met de cosmetica niet anders. De smeerseltjes die honderden jaren geleden ontwikkeld werden met natuurlijke grondstoffen zoals olie uit planten of afkooksels van bladeren, zijn een verre herinnering naar een verleden dat nooit meer terug komt. Maar bestaat er zoiets als “clean beauty”, cosmetica die niet alleen heel lief is voor huid en haar maar die ook geen zware impact heeft op de natuur?

Gezonde scheikunde of probleem ingrediënten?

Een goede twintig jaar geleden bevatte een lichaamslotion van een heel bekend parfummerk 7% geurstof. Als je weet dat die geurstof op zich al bestaat uit talloze ingrediënten (soms tot 80 verschillende;…) zal het niet verwonderlijk zijn dat die lotion op korte of op langere termijn allergische reacties uitlokte… Intussen is er veel veranderd. Consumenten zijn zich meer en meer bewust van de impact van chemische stoffen en de gevolgen daarvan voor mens, dier en natuur en willen wel doeltreffende producten maar geen “onnodige” toevoegingen zoals geurstoffen of stoffen die op korte of langere termijn zelfs schadelijk zijn voor de huid of de gezondheid. Wie zijn de grootste boosdoeners in de cosmetica? Baking soda, aluminiumzouten (intussen meer en meer verbannen en vervangen door zink gerelateerde producten), microplastics (vroeger vaak in peelings of scrubs gebruikt, iets waar wij in dit tijdschrift 10 jaar geleden al voor gewaarschuwd hebben;…), weekmakers (ftalaten), uit aardolie afkomstige producten, agressieve reinigers zoals Sodium Lauryl Sulfaat en Sodium Laureth Sulfaat, synthetische kleurstoffen, siliconen, formalaldehyde, zware metalen;… Het zijn allemaal producten die je niet in de cosmetica waar je mee werkt, wilt zien. Een sociaal medium als Instagram stroomt over van de filmpjes met nieuwe merken en producten waardoor je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Het lezen van ingrediëntenlijsten en het aftoetsen van deze ingrediënten op de juiste bronnen is daarom essentieel om bewuste keuzes te kunnen maken. Op de Europese ingrediëntendatabank Cosmile vind je alle informatie: https://cosmileeurope.eu/nl/.

Europese wetgeving inzake cosmetica

Sinds 2009 is er een heel strenge Europese wetgeving voor cosmetica. Producenten zijn verplicht om zich te houden aan deze regels, die de strengste ter wereld zijn. De Food and Drug Administration in de V.S. gaat veel minder ver. Dat betekent ook, dat we met de keuze voor Europese cosmeticaproducten veilig zijn. Zowel qua ingrediënten, herkomst van de ingrediënten, percentages van de actieve werkstoffen, verpakkingen enz.

Tips:

  • Koop geen producten online waar je de herkomst niet van kent, ook al beloven ze wonderen;…
  • Controleer de ingrediëntenlijst van de producten en vraag aan het merk waar je mee wilt werken hoe het zit met de oorsprong van een ingrediënt, de impact van het productieproces op het milieu, de bio afbreekbaarheid van het product en/of de verpakking
  • Vraag bij het intake gesprek van een nieuwe klant ook altijd naar zijn of haar gevoeligheden voor bepaalde grondstoffen
  • Kies voor een merk dat kan bewijzen dat ze hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk willen houden
  • Ga voor een merk dat met navulbare verpakkingen werkt.

 Zuinig met water

In de schoonheidsindustrie maakt de ‘watervrije’ trend meer en meer opmars. Dat betekent dat er niet alleen veel minder water wordt gebruikt om een product te maken of dat het productiewater opnieuw gebruikt wordt, maar ook dat de concentratie aan actieve ingrediënten verhoogd wordt door minder water in het product te stoppen. Ook worden sommige producten (shampoo’s in vaste bar vorm bijvoorbeeld) waterloos gemaakt waardoor bespaard wordt op water en transportvolume.  

Wat is een clean label?

In de cosmetische wereld bestaat het nog niet, in de voedingssector wel. Daar krijgen sommige merken een “clean label” Met clean labelling wordt ingespeeld op de behoefte van de consument aan producten met natuurlijke, herkenbare ingrediënten, zonder al te veel toevoegingen. Met andere woorden: geen E-nummers, natuurlijke ingrediënten, geen kunstmatige toevoegingen, transparante samenstelling, herkenbare ingrediënten, enz.

De merken

Ook instituutmerken leveren heel wat inspanningen om huid- en natuurvriendelijker te worden: Yon-Ka (green science met biofermentatie;…), Nimue, Uniqua, DermoCosmetics, Bernard Cassière (met een nieuwe lijn met zuiver bronwater), Gemology, Dr. Med. Christine Schrammek, Silvia Moreno, Circadia, Vavin… enz. Soms zijn niet alle productlijnen huid- en natuurvriendelijk maar levert een merk inspanningen om meer en meer over te schakelen naar natuurlijke producten.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar