Meta, het overkoepelende bedrijf boven Facebook, Instagram, WhatsApp en Threads, had in 2019 voor tientallen miljoenen dollars afspraken gemaakt met uitgevers, om hun content te mogen gebruiken in de News Tab van zijn sociale media. Na de Amerikaanse verkiezingen van 2020 verminderde Meta de hoeveelheid politieke content in die feeds echter drastisch, om verwijten over partijdigheid te voorkomen . En dus vloeide er geen geld meer naar die uitgevers.
Maar de komst van artificiële intelligentie lijkt hierin verandering te brengen. Want de klassieke taalmodellen waarop die AI gebaseerd zijn, bevatten enkel “oud” nieuws, tot enkele maanden of zelfs een jaar terug. Die taalmodellen baseren zich op teksten die zij op het internet vinden, en eens een taalmodel opgesteld is, is het afgesloten. Het is dan wachten tot de volgende versie opgesteld is.
Samenwerking met uitgevers
Gevolg: de een na de andere aanbieders van AI chatbots hebben de laatste maanden deals afgesloten met uitgevers, om hun nieuws in real time te mogen gebruiken. OpenAI heeft samenwerkingsakkoorden afgesloten met dozijnen Amerikaanse en internationale uitgevers. Microsoft, minderheidsaandeelhouder bij OpenAI, kondigde aan dat het nieuwsbedrijven gaat betalen om hun content te mogen gebruiken in zijn AI assistent in Copilot. Zoekmachine Perplexity heeft samenwerkingsakkoorden aangekondigd – maar heeft ondertussen al wel enkele klachten aan zijn broek, omdat het de teksten van uitgevers gebruikt had voor zijn taalmodellen, zonder hun toestemming. Nu zou het een model aan het uitwerken zijn waarbij het zijn inkomsten gaat delen met Time, Der Spiegel, Fortune, Entrepreneur, The Texas Tribune en WordPress. Maar andere uitgevers weigeren een samenwerking, o.a. Condé Nast en Forbes.
Meta gaat overstag
Meta stond tot nu toe weigerachtig tegenover dergelijke samenwerking. Volgens het bedrijf zouden de meeste gebruikers de Meta AI vooral inzetten voor creatieve taken, om meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen of om hulp te zoeken om een bepaalde taak uit te voeren. Meta is nu echter tot het besef gekomen dat die gebruikers ook informatie over actuele gebeurtenissen willen opzoeken. En door de deal met Reuters wordt dat nu mogelijk.
Voortaan zullen gebruikers in de VS in de AI chatbot van Meta op zoek kunnen gaan naar nieuws en actuele gebeurtenissen. Zij krijgen dan een korte samenvatting, en links naar relevante artikels van Reuters.
Enkele bemerkingen
Reuters staat wel bekend voor zijn objectieve berichtgeving. Het was al de partner van Meta voor zijn factchecking. Maar hoe objectief is objectief? Moet een AI gevoed worden door nieuwsuitgevers van alle mogelijke strekkingen? Want iedereen weet ondertussen dat je in de VS een heel ander nieuws te zien krijgt wanneer je naar CNN kijkt dan bijvoorbeeld bij Fox News. Anderzijds: maakt die veelheid van bronnen het dan niet moeilijker om het “juiste” nieuws te brengen?
Een ander aspect is de verloning van journalisten, en in het bijzonder commentatoren die hun eigen column hebben. Zij worden vergoed per column. Maar wat als hun teksten ook in de deal met Meta opgenomen worden, krijgen zij dan een extra vergoeding?
Een evolutie om in het oog te houden!