Westtoer presenteert themajaar ‘Gastronomie’ in ‘Het lekkere Westen’

Dit jaar presenteert het provinciebedrijf Westtoer een themajaar rond gastronomie, onder de noemer ‘Het Lekkere Westen’. Daarbij zijn lokaal en duurzaam de blikvangers van de 170 chefs, streekproducenten en sterkhouders van het West-Vlaams culinair landschap. Het is trouwens geen toeval dat Westtoer dit thema kiest. Met 2 hotelscholen, 30 Michelinsterren en 188 restaurants die een Gault&Millau notering kregen blijft West-Vlaanderen dé gastronomische topprovincie van ons land. Ambassadeur van het Lekkere Westen 2022 is de Brugse “shock-o-latier” en chef-kok Dominique Persoone.

Op een druk bijgewoonde persvoorstelling in ‘De Republiek’, een creatief knooppunt te Brugge werd de tijdlijn voor 2022 uit de doeken gedaan. In mei werkt men rond duurzaamheid en de korte keten. Heel de zomer lang staan buitenlocaties en wijnbeleving op de kaart. En in september worden de brouwerijen in de kijker geplaatst. Een extra reden dus voor een dagtrip of een meerdaagse vakantie in de vier West-Vlaamse regio’s: Brugge en het Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek.

Van boord tot bord

Of van producent tot consument. Dat is de nieuwe trend in de foodsector. Alle 170 chefs, waarvan 38 nieuwkomers, hebben een grote passie voor hun eigen streek en verwerken de lokaal traceerbare producten tot een eigen ‘signature dish’. Het moet niet alleen terug een boost geven aan de sector na een moeilijke coronatijd, wat van ‘bij ons’ komt, brengt ook balans in de menukaart. Dat vraagt wel ‘omdenken’: luisteren naar de seizoenen, in verbinding komen met de boeren of omgekeerd en vooral een goede communicatie voeren.  En dat op alle niveaus: van gastro-café tot Michelinster.  Terplekke of op verplaatsing. Van bierfietsroutes tot zeewierwandelingen. Fietsers en wandelaars kunnen op culinaire ontdekking langs diverse foodroutes. Met stopplaatsen op smaakvolle adressen, waar men kan genieten van een brede waaier aan lokale delicatessen. Denk aan hoeve-ijs, fruitsappen, biertjes, wijn of streekgerechten. Alles wordt mooi online samengevat.

Dominique Persoone

Chocolatier, maar ook chef van opleiding en altijd een beetje rock’n roll, werkt aan een eigen tequila. Hij levert pralines aan Louis Vuitton, ons koningshuis, of een cacao snuiftoestel voor de Rolling Stones. Ook Jaguar Landrover hoort tot zijn klantenbestand. Met zijn eigen cacaoplantage in Mexico en zijn honingbijen op het dak van The Chocolate Line Factory in Brugge is hij nog lang niet uit geëxperimenteerd. Zo bouwt hij een chocoladefabriek in het Virunga National Park.

Voor meer info: www.hetlekkerewesten.be

Over de auteur

Woont centraal in de Euregio, kort bij Maastricht, Aken, Luik en Hasselt. Neemt als freelancer ook losse opdrachten aan.

Verwant

Geef commentaar