Naar goede gewoonte vatten wij enkele markante journalistieke nieuwtjes voor je samen!
Feiten moeten verteld kunnen worden
In een opmerkelijk editoriaal in La Meuse verzet journalist Geoffrey Wolff zich tgen de kritiek op de verslaggeving van een vechtpartij in Droixhe tussen Tsjetsjenen en Koerden. Vanuit de politiek was namelijk te horen dat de berichtgeving Koerden, Tsjetsjenen en de wijk Droixhe in Luik zou stigmatiseren. En dat het beter geweest ware indien de journalisten het “relletjes tussen jongeren in Luik” hadden benoemd.
Bij deze rellen werd geschoten met Kalasjnikovs en kwam één persoon om. Het is juist om fake news op de sociale media te vermijden, dat het de plicht is van de journalist om de correcte feiten weer te geven, stelt Wolff.
Cijfers 1e kwartaal 2021 voor Vlaamse online nieuwsmedia
Opnieuw heeft Jonathan Hendrickx, doctoraatsonderzoeker in Vlaamse mediaconcentratie & nieuwsdiversiteit bij imec-SMIT (VUB), de cijfers van de online nieuwsmedia in Vlaanderen onder de loep genomen. Enkele conclusies: de website van HLN.be blijft kampioen, alhoewel het tegenover het 4e kwartaal 2020 toch een daling van 10% moet incasseren, en Knack.be is de grootte verliezer met 20%.
‘Alternatieve media’ zoals Doorbraak.be en PALNWS.be doen het qua Facebook-volgers uitstekend: net zoals VRT NTWS en De Tijd kennen zij in het 1e kwartaal 2020 een stijging, Doorbraak zelfs met 50% en PAL NWS met 20%.
Alle cijfers bij Tandemtech.be.
Te weinig oppositie in de berichtgeving over corona
Wetenschappers van de Universiteit Antwerpen bekeken de hoofdjournaals van VTM en VRT, en kwamen tot de conclusie dat tussen januari en oktober 2020 maar liefst 60% van de zendtijd over corona. Ook zou de oppositie te weinig aan bod gekomen zijn. “Er was één dominante invalshoek, en de regering domineerde het nieuws als nooit tevoren”, aldus politicoloog Stefaan Walgrave.
De hoofdredactie en nieuwsombudsman van VRT NWS vinden de kritiek onterecht. Peter Mertens (PVDA) treedt de kritiek echter bij. In een artikel op Knack vraagt hij zich af: “Dat is zelfs een democratie onwaardig. Wat willen onze zenders? Dat we allemaal de grote leider volgen?”
Relanceplan denkt ook aan mediabedrijven
35 miljoen euro van het corona-relanceplan gaat naar mediabedrijven, om een ‘innovatief digitaal transformatieprogramma uit te rollen’. Apache klaagt echter aan dat de grote Vlaamse mediahuizen al zwaar gesubsidieerd zijn, en met die steun een veroveringstocht konden financieren op de Nederlandse markt.
Enkele cijfers: DPG maakte in 2020 een omzet van 1,76 miljard euro (+8%) met een winst van 178 miljoen (+39%), terwijl Mediahuis 990,5 miljoen euro omzet had (+132,6%) met een winst van 58,6 miljoen euro (+43,9%). Cijfers om van te duizelen…
Uitspraken van Raad voor de Journalistiek
Interessante cases toch weer bij de RvdJ, zoals klachten van dhr. Van Mol tegen Humo.be, HLN.be en De Morgen, en een klacht van dhr. Kurt Aerts tegen ‘tScheldt.
Ook interessant is het oordeel dat de RvdJ velde over de klacht van dhr. Meeusen en mevr. Berx tegen De Morgen. De beslissingen geven je altijd een leidraad over de juiste handelswijze om goede journalistiek te brengen.
Korte berichten
Sudpresse, onderdeel van mediagroep Rossel en een van de marktleiders binnen de dagbladpers en digitale pers in Franstalig België, neemt radiozenders Maximum en Must F over. (Bron: Mediaspecs)
Volgens luistercijfers van CIM blijft Radio2 de grootste radiozender van Vlaanderen met een marktaandeel van bijna 30%. (Bron: Mediaspecs)
De Franstalige radiozender Bel RTL lanceert 6 nieuwe webradio’s. Het worden themazenders waaronder ‘Bel RTL Comédie’ ons een buitenbeentje lijkt, want die draait rond gelach en muziek, met sketches. (Bron: Mediaspecs)