Waarom Facebook niet beschouwd wordt als een volwaardig publicatiemedium

Elke dag bezoeken miljarden mensen Facebook. Voor hen is dit sociale medium hun bron van nieuws. Toch beschouwt onze vereniging het publiceren van postings op dat sociale netwerk niet als een echte journalistieke activiteit. Dat verdient een woordje uitleg.

Facebook: iedereen is er “uitgever”

Op Facebook kan iedereen, van gewone burger tot bedrijven, een artikel posten. Er is een invulscherm waarin je enkel tekst moet plaatsen en eventueel wat foto’s. En hop, je posting staat op je tijdlijn.

Iedereen wordt dus “uitgever”, maar daarom is wat gebracht wordt geen journalistiek. En wel om volgende redenen:

  • de identiteit van de persoon / personen / organisatie achter de account is niet te verifiëren.
  • bij een posting heb je minder mogelijkheden om naar bronnen te verwijzen die de content onderbouwen
  • vaak bestaat een artikel enkel uit foto’s, zonder context
  • of bestaan de berichten uit een mengeling van persoonlijke info en echte nieuwsberichten.
  • een journalist die enkel daar publiceert, heeft geen controle over de verspreiding van zijn artikels. Facebook bepaalt zelf wat fake news is, wat indruist tegen de goede zeden. Facebook bepaalt ook zelf of jouw posting veel of weinig getoond wordt in de tijdlijn van je volgers.

Publiceer op je eigen website, met je eigen domeinnaam

Om al deze redenen wijst de Erkenningscommissie de aanvraag tot erkenning af die kandidaat-journalisten indienen op basis van hun Facebook-publicaties. Wie enkel op Facebook publiceert krijgt het volgende dringende advies:

  • Richt je eigen website op – maak eventueel een blog aan bij WordPress.com (basisblog is gratis).
  • Registreer een eigen domeinnaam (jaarlijkse kost: tussen de 30 en 100 euro).
  • Koppel je domeinnaam aan je website of blog.
  • Op die manier kan de Erkenningscommissie controleren of jij eigenaar bent van de domeinnaam.
  • Maak op je website of blog een duidelijke rubriek “over ons”, waarin je vertelt wie je bent en wat het doel van je publicatie is.
  • Maak op je website of blog een duidelijke rubriek “contact” waarin je je contactgegevens vermeldt en eventueel de namen van je medewerkers – ook  dit vergemakkelijkt controle door onze EC.
  • Werken verschillende mensen mee aan je website, zorg ervoor dat de auteur / fotograaf bij elk artikel duidelijk vermeld wordt. Zo kunnen jouw medewerkers ook een erkenning als VJV-journalist aanvragen (wat wij hen van harte aanraden!), op basis van hun gepubliceerde werk.
  • Verwijs vanuit de sociale netwerken (YouTube, Twitter, Instagram, …) naar je eigen website of blog. Dat moet je uitvalsbasis zijn, daar heb je het voor het zeggen!

VJV-Erkenningscommissie

About the author

Verwant

JOIN THE DISCUSSION