Blikvanger: Jordy Arthur Vaesen
Iedereen kent de ‘Zes van Antwerpen’, een groep bekende Belgische modeontwerpers die in de jaren tachtig van vorige eeuw afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Minder bekend, maar daarom zeker niet minder bemind zijn de Limburgse Zes. Zij vormen een nieuwe generatie van mode ondernemers die de veelbelovende toekomst van de Belgische mode markeren. De groep vormde afgelopen maand ook de drijvende kracht achter de zesde campagne van de Week van de Belgische mode in Hasselt. Deze spraakmakers drukken één voor één hun unieke stempel op het Belgische modelandschap. Hun innovatieve aanpak en grote aanwezigheid online bieden dan ook een platform om de creativiteit en vakmanschap van eigen bodem maximaal in de kijker te zetten.
De Zes zijn Sander Bos, Marylène Madou, Matteo La Rosa, Tessa Borrenberghs, Marie Van Puyenbroeck en Jordy Arthur Vaesen. Deze laatste is niet alleen fashion designer en content creator, maar op de oprichter van de JA.Academy.
Hoewel Vaesen beweert dat de link tussen de zes net het ontbreken van een link is, vormen woorden als ‘repair’,’recycling’, ‘duurzaamheid’ en ’circulariteit’ toch een rode draad bij elk concept. Ook in zijn eigen werk. Zo ontwierp hij o.m. een tas uit oude banners en vlaggen van de stad Hasselt.
“ Met geen link of lijn bedoel ik dat iedereen heel verschillend omgaat met het businessconcept. We liepen ook alle zes een ander traject en hebben elkaar leren kennen op events en via de socials. Dat klikte goed, ook niet-werk gerelateerd. Dat maakt dat we alles met elkaar kunnen delen en heel open zijn voor elkaar. Ons raakvlak is een overlap. We zien ons niet als concurrenten. Dat maakt het bijzonder leuk,” vertelt Jordy Arthur Vaesen.
Van Pommeline tot de Virga Jesse
Vaesen lijkt meer toegespitst op de wereld van instagram en tiktok. Zijn outfits passen bij de looks van o.a. Krietjur, Pommeline en Merol. Of hij ontwerpt als influencer mode in functie van bepaalde merken. Denk aan de samenwerking met KitchenAid, waaruit een babyblauwe outfit ontstond.
Een andere associatie ging de Houthalenaar aan met het Modemuseum. Samen haalden ze voor de 47e editie van de zevenjaarlijkse Virga Jessefeesten het concept om het Mariabeeld aan te kleden vanonder het stof.
“Lange tijd werd het Virga Jessebeeld geregeld gehuld in een nieuwe, dure outfitt. Welgestelde families kochten zo hun zielenheil af. Ze spaarden kosten noch moeite om chique jurken te laten maken en pasten daarvoor zelfs het beeld aan. Om die reden werd de traditie stopgezet in de jaren ’70 van vorige eeuw. Het was dan ook spannend deze traditie terug nieuw leven in te blazen en het gewaad van de christelijke moeder te vertalen naar de context van vandaag. De rol van moeder wordt te vaak geminimaliseerd. Nochtans zorgen zij voor evenwicht. Mijn moeder speelde een grote rol in mijn leven. Dankzij haar kreeg ik interesse in mode, want ze naaide vroeger zelf kleren voor mij en mijn broer, “ legt Jordy Arthur uit.
De reis van de ondernemer
En inderdaad wie in het Modemuseum binnenwandelt om de expo M&Others te bezoeken, die nog tot januari ’25 loopt, wordt meteen geconfronteerd met Maria in een jurk die letterlijk de ruimte inneemt. Extravagant, maar niet bombastisch. Zo’n 80 meter blauwe tulestof in ruffles zorgen voor structuur, volume en variatie in de look. De kleine Jezus, onderdeel van het beeld, krijgt geen eigen outfit, waardoor alle aandacht gaat naar de moeder.
Intussen droomt Jordy Arthur Vaesen alweer verder. Couture en custom made outfits blijven zijn ding, maar ook prêt-à-porter in het hoger of middensegment zweert hij niet af.
“Mijn stijl is nog een zoektocht. Belangrijk is dat de designs zo eerlijk en duurzaam mogelijk kunnen worden geproduceerd. Ik zie toch dat de consument meer en meer afstapt van de zgn. ‘fast fashion en iets meer budget wil besteden aan kwaliteit en eerlijke mode.”
Info: www.ftihasselt.be – www.modeunie.be – www.modemuseumhasselt.be – www.jordyarthur.com