Zoals je ondertussen gewoon bent brengen wij een kort overzicht van enkele belangrijke of markante trends in het journalistieke landschap.
Enkele verschuivingen in het reclamelandschap
Advertenties zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor de uitgevers. Sommige kwatongen zelfs dat het nieuws gewoon een verpakking geworden is om advertenties te kunnen verkopen… In de voorbije weken noteerden wij enkele belangrijke verschuivingen in de reclamemarkt.
DPG Media bijvoorbeeld brengt een nieuw aanbod aan: Full Connected TV (Full CTV). Daarbij kan een adverteerder zijn digitale videocampagne via streaming ook uitrollen naar de klassieke tv. (Mediaspecs)
Tegelijkertijd probeert DPG zich volledig terug te plooien op zijn eigen adverteerplatform Ad Manager. Het zal geen adverteerruimte meer aanbieden in de apps van zijn nieuws-en magazinetitels. (Emerce)
Een belangrijke conclusie tussen haakjes van een recent onderzoek: het vertrouwen in een medium zou namelijk afstralen op de reputatie van de merken die erin adverteren. (Mediaspecs)
We-Media versterkt zich en lanceert infosessie AI
Verschillende van onze leden zijn zelf uitgever van een magazine of website. De organisatie We-Media wil de Belgische uitgevers van magazines, gratis pers en kranten ondersteunen met advies, research enz. Recent trad ook nieuwssite Apache.be tot de vereniging toe (Mediaspecs)
En op 28 november organiseert hogeschool Thomas More in samenwerking met We-Media de infosessie “AI for publishers”. Daarin kom je te weten hoe je met door AI aangedreven tools het redactiewerk kan ondersteunen (Mediaspecs)
Plooit DPG Media zich terug op België en Nederland?
Een tijdlang kwam er geen einde aan de veroveringstocht van DPG Media, dat de ene na de andere uitgever opkocht in het buitenland. Nu lijkt er een trendbreuk te ontstaan: volgens Deense media zou DPG Media zijn Deense nieuwstitels (Berlingske, Weekendavisen, B.T.) te koop zetten voor minstens 100 miljoen euro. (Bron: LB.DK via Jonathan Hendrickx)
Jeff Bezos wil niet dat krant voorkeur uitspreekt voor presidentskandidaat
In de Verenigde Staten is het een gewoonte geworden dat bedrijven zich uitspreken voor deze of genen kandidaat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Ook de krant Washtington Post wou zijn steun betuigen, en wel voor Kamala Harris, de kandidate van de Democraten. Dat wou Jeff Bezos, eigenaar van de krant echter niet. Een krant hoort volgens hem neutraal te zijn. De lezers van de krant deelden zijn mening niet: minstesn 200.000 lezers zegden hun abonnement op. (De Morgen, Slashdot )
Hoofdredacteur Roel Daenen neemt na 16 nummers afscheid van Stripgids Magazine
Na acht jaar en zestien succesvolle edities neemt hoofdredacteur Roel Daenen afscheid van Stripgids Magazine, het toonaangevende literaire tijdschrift dat halfjaarlijks over de stripwereld bericht. (Persbericht – via Jempi Welkenhuyzen)
Journalismfund: 1.400.000 euro voor pluralistische media
Journalismfund Europe wil de democratie versterken in Europa, door onafhankelijke grensoverschrijdende journalistiek te bevorderen. Deze organisatie werkt nu samen met International Media Support dat plaatselijke media ondersteunt in landen die lijden onder gewapende conflicten, maatschappelijk onzekerheid en een politieke transitie. Samen trekken zij 1.400.000 euro uit voor het project “Pluralisic Media for Democracy”. Minstens 4O mediaorganisaties die in “nieuwswoestijnen” werken, kunnen aanspraak maken op deze steun. (Journalismfund)