Geurmarketing: verkoop met een luchtje eraan

Geur heeft een onbewust effect op onze emoties, op ons denken en handelen. Steeds meer handelszaken, kapsalons, schoonheidssalons maar ook winkels en zelfs restaurants maken gebruik van geurmarketing om de verkoop te stimuleren.

Geurvriendelijk

De tijd dat je met een rauwe keel en tranende ogen het kapsalon verliet omdat de geur van ammoniak en andere chemische stoffen in kleur- of stylingproducten een echte aanslag op je zintuigen betekende, is lang voorbij. Maar als je bij een bakker binnenstapt die nog zelf brood en koekjes bakt, heb je moeite om je los te rukken van die heerlijke geuren die je het water in de mond geven. Welke rol speelt geur in de verkoop van producten? Geurmarketing is vandaag niet meer weg te denken uit commerciële ruimtes want geur beheerst ons leven, ook al gaat het hier om een onbewuste beïnvloeding. Tom Eerebout, stylist van Lady Gaga en jurylid van Belgium’s next top model, is een grote geurfan. Volgens hem is geur een belangrijk deel van je identiteit en zal hij zelf nooit de deur uit gaan zonder een vleugje van zijn favoriete geur.

Welke geur waar?

Een prettige geur in je zaak zorgt onmiddellijk bij het binnen komen voor een comfortabele en uitnodigende sfeer waardoor de klant zich meer openstelt voor de aangeboden producten. Het gebruik van de juiste geur kan bijdragen tot een betere klantbeleving en verhoogt de loyaliteit van de klanten want de specifieke geur in jouw zaak leidt tot merkidentiteit.

Een subtiele maar aangename geur aan de receptie van een bedrijf kan onmiddellijk een warm en uitnodigend gevoel geven waardoor klanten zich op hun gemak voelen en een gevoel van luxe, comfort en welzijn ervaren. Ook in de werkruimte is het belangrijk om een sfeer van ontspanning en comfort te creëren. Door een kopje koffie van vers gemalen bonen bijvoorbeeld maar ook door een geur die rust uitstraalt. Lavendel, kamille of citroenmelisse zijn hiervoor prima ingrediënten. Ook in de toiletten geldt: een frisse en schone geur verhoogt het comfort van de klant en draagt bij tot een positieve indruk. Heb je een aparte wachtruimte? Dan zijn citrus, een ceder- of dennengeur of eucalyptus goede aanraders voor een prettige en verfrissende atmosfeer.

Belangrijk is wel, dat jij zelf en alle medewerkers zich ook goed voelen bij de geuren die in je zaak verspreid worden en ’s avonds niet met hoofdpijn naar huis gaan. Geurbeleving is immers heel individueel en wat de een als heerlijk ervaart, kan bij de ander een negatieve reactie oproepen;… Dat heeft ermee te maken, dat geurimpulsen heel snel naar de hersenen en ons limbisch systeem worden doorgegeven. Dat limbisch systeem speelt een cruciale rol bij het ervaren, verwerken en reguleren van emoties… Dat betekent dat de geur van lavendel in oma’s linnenkast, de geur van zeewier of een bepaald zonbeschermingsmiddel tijdens een heerlijke vakantie, blijvend verbonden zijn met herinneringen. Emoties worden voor 75% door geuren getriggerd!

Echte geurmarketing

Vandaag is geurmarketing niet meer weg te denken uit commerciële ruimtes. Geur kan helpen om de juiste sfeer te creëren waarin klanten meer ontvankelijk zijn voor de verkoop van producten. Want klanten die zich goed en ontspannen voelen, staan meer open voor reclame boodschappen en aanbevelingen van de verkopers, wat kan leiden tot meer verkoop, een betere klanttevredenheid en een grotere kans op terugkerende bezoeken.

De kennis van essentiële oliën en hun effect op het menselijk lichaam is heel oud maar om de juiste geur voor jouw zaak samen te stellen, kun je best een gespecialiseerd bedrijf contacteren. Zij verkopen professionele geursystemen en kunnen een geur op maat samenstellen. Zij kunnen er ook voor zorgen dat de geur gelijkmatig verspreid wordt over de volledige verkoopoppervlakte. Rustgevende en frisse geuren zoals lavendel, citrus of lichte bloemengeuren zijn vaak geschikt voor een professionele geurbeleving. Het is belangrijk om geuren te kiezen die discreet op de achtergrond aanwezig zijn, subtiliteit is troef!

Tips:

  • Ga niet zelf knoeien met geurstokjes of geurbranders die een tijdelijk effect hebben en niet altijd brandveilig zijn, ga liever in zee met een bedrijf dat gespecialiseerd is in geurmarketing, bijvoorbeeld: Moods, Scents, Iscent of Allsens. Zij verkopen professionele geursystemen. Er zijn machines die werken met een app, andere op batterijen en weer andere kunnen een hele Arena voorzien van geur. Er zijn zowel oplossingen voor los staande geurmachines als ingeplugde in luchtsystemen.
  • Om geen overdaad aan geuren te creëren, bewaar je je eigen lievelingsparfum beter thuis.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar