De eerste solotentoonstelling van de abstracte kunstenaar in zijn thuisstad
Jef Verheyen (1932-1984) was de motor van de internationale avant-garde en toch is hij relatief onbekend in België.
Het KMSKA, in samenwerking met het M HKA, presenteert 40 jaar na zijn overlijden de eerste grote solotentoonstelling van de abstracte kunstenaar in zijn eigen stad: Antwerpen.
Honderden werken worden tentoongesteld: niet alleen schilderwerken, maar ook keramiek objecten tonen een evolutie. Dikwijls wordt zijn werk in contrast of juist in dialoog met het werk van een andere kunstenaar geplaatst. Het opvallendste voorbeeld daarvan is zijn diptiek die naast de “Madonna” van Jean Fouquet hangt. Maar ook een Permeke gaf hem inspiratie: diens “Sneeuwlandschap” zette Verheyen om in “Zwarte Ruimte”. Het illustreert ook dat het KMSKA voor ‘le Paintre Flamant, (zoals hij zichzelf noemde, let op de t!) een bron van inspiratie was. Hij schildert bv. hommages aan Monet, Vincent van Gogh en Ensor.
Toen hij in contact kwam met de Chinese kunst en de Oosterse vormen van denken zoals zenboeddhisme en taoïsme, vond hij een manier om dat conceptuele denken in zijn schilderijen vast te leggen: de afwezigheid van kleur schept ruimte voor contemplatie. De leegte en de monochromie doen de toeschouwer stilstaan en nadenken: stelt het doek niets voor of integendeel alles? Is dit plat vlak een zicht op de ruimte? Verheyen doet ons anders kijken en dus meer zien en dat is precies het motto van het KMSKA.
Verheyen ontwikkelde een zeer bijzonder manier van schilderen: je ziet de verflagen amper.
De tentoonstelling is een bezoek meer dan waard en liefst onder leiding van een gids. Deze kan je voorbij de loutere waarneming leiden van het boeiend spel van licht en donker, vorm en kleur en je blik op het oneindige richten of juist naar je innerlijke zelf.