Journalistiek nieuws februari 2024 

Gewoontegetrouw krijg je van ons een overzicht met enkele markante gebeurtenissen op journalistiek gebied. 

Journalisten gezocht: studie naar journalistiek in fictie!  

Graag publiceren wij deze oproep voor een onderzoek onder leiding van Maxine De Wulf Helskens, voormalig VJV-lid: 

Van The Morning Show tot The Post en Borgen, journalisten duiken regelmatig op in fictie films en series. Maar komen die representaties wel overeen met de realiteit? En is dat nodig?   

Om dat te weten te komen, zijn we op zoek naar journalisten die hun mening willen geven over representaties van journalistiek in fictie. Voornamelijk willen we te weten komen of die representaties overeenkomen met jullie ervaringen met het beroep.  

Deze studie staat onder leiding van onderzoeker Maxine De Wulf Helskens (UGent) en omvat een 1-op-1 interview van maximaal één uur. Daarin zullen enkele fragmenten uit fictiefilms en series getoond worden, en jouw mening bevraagd worden. Het interview kan afhankelijk van jouw voorkeur zowel online als offline doorgaan. Voorkennis over journalistiek in fictie is niet vereist! 

Geïnteresseerd? Schrijf je dan nu in via de deze link. Stuur dit bericht ook door naar je journalistieke collega’s en help ons dit onderzoek te verspreiden!   

Over de taalgrens heen 

Enkele berichten over de journalistiek en media in Franstalig België: 

  • Het bereik van de RTBF groeit, zowel op de lineaire als digitale kanalen. Met 26,1% gemiddeld kijkersaandaal is RTBF volgens de CIM-cijfers de leider in het zuiden van het land, voor RTL Belgium met 22,3%. De website RTBF.be werd hernoemd naar RTBF Actus, die zal bestaan naast RTBF Auvio dag gewijd is aan audio en video.(Mediaspecs
  • Het parlement van de Federatie Wallonië-Brussel (FWB) handhaaft de steun aan de onafhankelijke periodieke pers maar wijzigt de voorwaarden. De betrokken mediam moeten minstens 4 nummers per jaar publiceren, politieke, sociale, economische of culturele onderwerpen behandelen en weinig inkomsten hebben uit advertenties. Bovendien moeten zij gelijkheid in hun teams integreren, hun ecologische voetafdruk verkleinen en educatieve activiteiten. De subsidie bedraagt 85.000 maximaal per mediakanaal, waarvan minstens 20.000 euro gebruikt moet worden voor professionele journalistieke werkgelegenheid.(Mediaspecs
  • TF1 Group lanceerde een gratis streaminplatform TF1+, waar de content minstens 30 dagen beschikbaar is. Je vindt er nieuwe films, reeksen en  van de populairste programma’s zijn zowel nieuwe seizoenen als de voorbije beschikbaar. (Mediaspecs

Evoluties bij kranten, tijdschriften, radio en tv 

  • Ventures Media lanceert een Luxemburgse versie van Elle: de website Elle.lu en een papieren magazine. (Mediaspecs
  • De Franstalige radiozender Nostalgie werkt samen met Picxk, het streaming kanaal van Proximus, zodat de uitzendingen ook op tv te zien zijn. (Mediaspecs
  • Glossy magazine Nouveau gaat van DPG Media over naar uitgever Pijper Media. DPG zegt zijn nadruk te willen leggen op de grote vrouwenmerken: Flair, Libelle en Margriet. (Villamedia
  • Vlaamse mediagroep Mediahuis zet immowebsite Jaap.nl stop. Nochtans was dit het tweede grootste vastgoedplatform in Nederland. (De Rijkste Belgen

Belangrijke rapporten van VRM en CIM 

  • De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft zijn rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2023) uitgebracht. Enkele belangrijke conclusies: de rendabiliteit van de Vlaamse mediagroepen daalt, Vlaamse jongeren trekken vooral naar de nieuwe vormen van mediaconsumptie, en papieren magazines het moeilijk hebben: slechts één Nederlandstalig magazine kan positieve cijfers voorleggen. We Media vatte de voornaamste belangrijkste punten samen. Je kan zelf het volledige rapport lezen. 
  • CIM van zijn kant publiceerde de kijkcijfers voor 2023, voor alle schermen, zowel preview, live als uitgesteld kijken. Daarbij blijft VRT1 in Vlaanderen de koploper (67 programma’s in de Top 100), gevolgd door VTM (25), en Play 4 (7). De voornaamste conclusies bij Mediaspecs. Het volledige rapport op de website van Credibility in Media (CIM). 

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar