Gerda Sterk woont in Antwerpen en is lid van de Vlaamse Journalisten Vereniging sinds 2011, waar zij sinds 2018 ook lid is van de Raad van Bestuur.  Zij was lerares talen en kunst en is momenteel reisleidster. Vanuit haar ervaringen schrijft zij artikels voor verschillende opdrachtgevers. Maak kennis met haar journalistiek werk in deze reportage over de “Kleureyck” tentoonstelling in Gent.

KLEUREYCK

Mijn overbuurvrouw zei: “Ge moet eens naar het Design Museum Gent gaan, zo mooi!” Dat museum kende ik niet, dus ik volgde haar goede raad op.

2020 is het jaar van Van Eyck en dat hebben ze vooral in Gent in de verf (en in de vorm) gezet.

Ik stel vast dat de samenstellers van de tentoonstelling onder de naam Kleureyck erin geslaagd zijn Van Eyck te verbinden met modern design.

“Als je naar Van Eyck kijkt, begrijp je dat kennis en onderzoek de basis vormen van zijn meesterwerken. Bij hedendaagse designers en kunstenaars is dat net zo. Design is zoveel méér dan mooie of functionele objecten ontwerpen. Een designer is de bedenker van de toekomst, de ontwerper van de wereld van morgen” zegt Sigrid Demyttenaere, curator Kleureyck.

Het gaat dus om vernieuwend kleurgebruik en net daarin was Jan van Eyck een meester. Zijn revolutionaire kleurschakeringen zijn het uitgangspunt.

Deel 1: Pigment Walk

Er zijn drie onderdelen met telkens de nodige uitleg verspreid over het hele museum.

In Pigment Walk zie je zo’n 100 designstukken die raakpunten hebben met de kleuren in het Lam Gods.

Een kleine kopie van een fragment van het Lam Gods vestigt de aandacht op wat het gemeen heeft met het moderne design. Dat kán de kleur zijn, maar ook de weergave van het soort materiaal. Jan van Eyck toont een nooit gezien (letterlijk te nemen!)  inzicht in hoe je met verf en penseel de werkelijkheid kan toveren voor de ogen van de toeschouwer en dat in een tijd waarin wetenschap het mindere broertje van geloof, bijgeloof en mystiek was.

Een voorbeeld: de ontwerper van de blauwe stoel heeft de “dure” blauwe kleur gebruikt en maakt de overgang tussen kleuren die ook Van Eyck prachtig realiseerde. Het materiaal is speciaal en heeft een link met de schilder. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt je ook aangeraden naar het effect van het licht te kijken op de materie en welk effect dat alles heeft op de toeschouwer.

Voor meer uitleg kan je een app op je smartphone raadplegen of een bundel fiches meenemen. Dit moet je zeker doen, anders dringt niet door wat je ziet of wat er speciaal is aan die kronkelende slang of aan die rare jurk die daar hangt te zweven.

Deel 2: Research Projects

In deel twee ontdek je in Research Projects hoe sommige designers en kunstenaars het effect van kleur op licht, materiaal en techniek onderzoeken.

Een voorbeeld:

Deel 3: Pigment Walk met design en oude ambachten

Deel drie is een pigment walk met design en oude ambachten. Ook hier zijn een

13-tal details van Het Lam Gods gekozen en gelinkt aan design.

Een laatste deel leidt je binnen in een 18de eeuwse herenwoning. Daarin gingen elf designers aan de slag rond het thema “kleur en zintuigen”.

Vooral dit deel heeft te lijden onder de corona maatregelen. Vastnemen, proeven, ruiken, erover praten met iemand achter de tafel, het is allemaal zodanig beperkt dat er niet veel lol meer aan is.

Er zijn nog andere maatregelen genomen om het bezoek veilig te laten verlopen. Zo bv wordt aangeraden een mondmasker te dragen, maar het is niet verplicht.

Je wordt gevraagd je bezoek te beperken tot een anderhalf uur. Het is in elk geval aan te bevelen een ticket van tevoren te kopen, want het aantal bezoekers per uur is beperkt.

Alle maatregelen zijn te vinden op de website designmuseumgent.be.

Leden van het VJV mogen gratis binnen, maar ook zij reserveren best of je kan – zoals ik – je kans wagen en je ter plaatse aanbieden.

Een voordeel van de corona-tijd is dat Kleureyck verlengd is tot 21.02.2021.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar