‘Mona Lisa’ van Emile Claus komt na anderhalve eeuw tevoorschijn!

Eind januari sloot de prestigieuse Emile Claus-tentoonstelling met 130 topwerken haar deuren. Ruim 120.000 bezoekers kwamen er over de vloer. Maar Claus verrast ons opnieuw met de ontdekking van een wel heel bijzonder en tot nog toe onbekend “dubbel” werk.

Dat de grote Emile Claus-tentoonstelling in het Mudel te Deinze veel heeft losgemaakt en nog ging losmaken stond in de sterren geschreven. Met de vondst van een portret van een onbekende jonge vrouw blijft de kunstenaar nazinderen.

Op 8 oktober 2024 werd in het veilinghuis Carlo Bonte in Brugge (bekend van het populaire tv-programma ‘Stukken van mensen’) een aquarel verkocht van Emile Claus (1849-1924). De winnende bieder kocht het als geschenk voor zijn partner. Wat hij ervoor betaalde werd niet bekendgemaakt. Het toont een landschap met molens en zeilboten, linksonder gesigneerd ‘Emile Claus’. In de periode 1879-1880 werkte hij vaak met waterverf en ondernam hij een tocht naar Zeeland om er onder andere op het eiland Walcheren en Domburg te vertoeven. Ook later zou hij nog vaker naar Zeeland terugkeren.

Omdat het papier van het aquarel wat vervuild was besloten de nieuwe, in Brussel wonende eigenaars die hun naam liever niet bekend maken, het te laten opfrissen/restaureren door mevrouw Anna Paternotre de Callataÿ. Groot was haar verwondering toen ze het werk uit de lijst haalde en op de achterzijde een prachtig portret van een jongedame ontdekte, eveneens in waterverf. Er mag verondersteld worden dat deze aquarel op vrijwel hetzelfde tijdstip is ontstaan als het landschap op de voorzijde.

Claus schilderde haar portret in roze en fuchsia tinten met een mooie zonnehoed op het hoofd. Anno 2025 ziet ze dus voor het eerst weer het daglicht sedert bijna anderhalve eeuw.

Wie is deze jongedame? Schilderde hij haar op de achterzijde uit discretie?

De komende maanden zal er sowieso onderzoek gedaan worden naar haar identiteit. In ieder geval ontmoette hij haar vóór zijn toekomstige echtgenote Charlotte Du Faux. Charlotte werd pas in 1881 aan hem voorgesteld in Waregem.

In samenspraak met het Brusselse koppel werd beslist om het werk, eigenlijk twee werken, nog een tijdlang te exposeren in het Mudel opdat ook het grote publiek het kan komen ontdekken.

Het werk krijgt de ‘Mona Lisa van Emile Claus’ als voorlopige titel naar analogie met de mysterieuze vrouw op het wereldberoemde schilderij van Leonardo Da Vinci dat in het Louvre in Parijs kan bewonderd worden. Tot haar ware identiteit bekend geraakt.

About the author

Verwant

JOIN THE DISCUSSION