Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van het surrealisme vindt in La Boverie te Luik een grote tentoonstelling plaats over de Belgische kunstenaar Paul Delvaux. Die loopt tot en met 16 maart 2025. Ofschoon Delvaux het surrealistische ideeëngoed niet deelde, wordt hij omwille van zijn stijl toch gerekend tot die strekking.
De tentoonstelling is een totale retrospectieve, want je kunt er zijn eerste én zijn laatste werk bewonderen, met al hetgeen hij daartussen getekend, geëtst en geschilderd heeft. Goed voor meer dan 150 kunstwerken en voorwerpen. Van kracht tot finesse. En dit in een eigentijdse setting. Het is trouwens de eerste grote en intussen generatie overstijgende tentoonstelling rond Delvaux sinds 1997. De expo is thematisch, dialogisch en multimediaal uitgewerkt. Niet echt chronologisch, maar wel via verbanden en in dialoog met andere kunstenaars, zoals Magritte, Modigliani, Permeke, Ensor, Rops of Picasso. Zij waren ook bruggenbouwers. En Delvaux bleek open te staan voor andere interpretaties en facetten in zijn tijd.
Multipliciteit
Paul Delvaux schiep een uniek universum met sterke iconografische elementen die van werk tot werk terugkeren. Zo zoekt de schilder zijn subtiel evenwicht. Nu eens flaneren kuise vrouwen met een olielamp langs de kust. Dan weer daagt uit het niets een trein op die langs een maan overgoten voetgangerspromenade rijdt. Wie Delvaux zegt, zegt anachronismen, magisch realisme en surrealisme, maar vooral eigenzinnigheid en soms ook wel controverse. Melancholische maagden, trams en treinen, skeletten, de slapende Venus, erotiek, of verwijzingen naar de klassieke oudheid, zijn allemaal thema’s die vanaf zijn jeugd en later, indruk op hem maakten en hem nadien zullen inspireren.
Tekenaar
Daarbij legt de kunstenaar de lat voor zichzelf zeer hoog, ook al is dat niet te zien als het werk af is. Dat weten we door de film ‘Naissance d’un tableau’ van Paul Anrieu, een vriend van Delvaux. Hij documenteert met foto’s bv de diverse stadia en geleidelijke veranderingen in het schilderij ‘Rumeurs’. Naast het originele schilderij worden ook de voorbereidende tekeningen getoond, waardoor je als toeschouwer de weg kunt volgen van idee op papier tot de laatste penseelstreek. Tekeningen zijn sowieso een belangrijk item in het oeuvre van Delvaux. Maar er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de voorbereidende tekeningen die leiden tot een geschilderd doek, de zgn. analyses en de spontane creaties, van eenvoudige schetsen tot aquarellen en tekeningen in Oost-Indische inkt. Tussen het grafische- en het geschilderd werk ontstaat vaak een wisselwerking, ze bevruchten elkaar.
Exclusief
Met de tentoonstelling ‘Paul Delvaux en zijn universum’ werpen de organisatoren Tempora, de Stichting Paul Delvaux, Demeter vzw en La Boverie duidelijk een nieuw licht op de kunstenaar. Door te putten uit diverse bruiklenen uit musea en galeries van Zwitserland, over Frankrijk tot ons eigen land en uit exclusieve privécollecties is deze expo een echte ‘must see’.
Praktisch
Musée de la Boverie, Parc de la Boverie 3, 4020 Luik. Info en tickets: www.expo-pauldelvaux.com , maandag gesloten. Tip: elke woensdag toegankelijk tegen 10 euro.
Perscontact: CARACAScom via www.caracascom.com of tel:+32 (0)2.560.21.22