Gewoontegetrouw krijg je van ons een overzicht van enkele markante gebeurtenissen en trends in de journalistieke wereld.
Is AI een gevaar voor journalistiek?
“Dat veel mensen chatbots serieuzer nemen dan onafhankelijke en professionele journalisten is verontrustend. Misschien moeten media beter hun best doen met uitleggen hoe ze tot hun keuzen komen en waar ze hun informatie vandaan halen.”, zo stelt Alexander Pleijter in De Volkskrant. Hij is universitair docent en expert in online journalistiek en factchecking aan de Universiteit Leiden, waar hij het factcheckproject Nieuwscheckers coördineert.
De verleiding is echt wel groot, om bij een posting op X (het voormalige Twitter) aan @grok, de AI bot van Elon Musk, te vragen of een bewering in die posting waar is of niet…
Belgian Publishing Experience: nieuwe federatie wil goede journalistiek promoten
Op 22 mei werd BPX (Belgian Publishing Experience) officieel gelanceerd, die de vijf grotoste Belgische uitgevers (Rossel, IPM, Roularta, DPG Media en Mediahuis) verenigt. Doel: het belang van plaatselijke nieuwsmedia en content benadrukken. Maar ook een brug slaan tussen uitgevers en adverteerders. Drie belangrijke pijlers moeten dit mogelijk maken: Educate (opleidingen van mediaprofessionals), Federate (bruggen bouwen met andere federaties) en Innovate (waarbij vooral de nadruk ligt op het digitale met o.a. een ad-buying platform). (Mediaspecs)
7e editie van Belgian Video Monitor is uit
Dat het televisielandschap door de komst van streaming media grondig dooreen geschud werd, valt niet te ontkennen. Maar het is meer dan cord-cutting, of liever: het opzeggen van de kabelaansluiting. Daarover voerde Choreograph, de data-afdeling van GroupM, een onderzoek uit. De interessante resultaten vind je in de 7e editie van Belgian Video Monitor, te lezen via Mediaspec.
Onrust bij de redacties van Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad
Toen Mediahuis aankondigde dat er een nauwere samenwerking zou komen tussen de redacties van Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad, werd meteen voor ontslagen gevreesd. Een gegronde vrees, want in het nieuwe organisatiemodel zouden mogelijk 14 arbeidsplaatsen verdwijnen. Huidig hoofdredacteur Frederik De Swaef wordt vervangen door Steven Vankerckhoven, momenteel Chef Redactie van Gazet van Antwerpen. (Mediaspecs)
Extinction Rebellion eist betere klimaatsverslaggeving van NOS
Misschien zal je zeggen dat er al genoeg verslaggeving is over het klimaat, maar klimaatactiegroep is het daar niet mee eens: met een bezetting van het Mediapark in Hilversum wil het de Nederlandse openbare omroep NOS dwingen om ‘betere’ klimaatverslaggeving te brengen. Eerder had de actiegroep al een klacht ingediend tegen de NOS bij de NPO Ombudsman, maar die klacht werd ongegrond verklaard).
Printoplage van dagbladpers blijft dalen
In de totale oplage van de dagblad pers blijft het aandeel van de papieren verspreiding dalen: van 57% naar minder dan 53%. De hybride abonnementen zijn nu goed voor 17%, de digitale replica’s stjjgen naar 20%, terwijl abonnementen op enkel de webversie stabiel blijft op iets minder dan11%. Meer cijfers en een analyse bij Mediaspecs. Een trend die ook in Nederland voelbaar is: de groei in de lezersmarkt voor printabonnementen was bescheiden (+0,8%) maar groot bij de digitale uitgaven. Daar wordt zorgelijk gekeken naar de dalende advertentie-inkomsten. Waarbij een beschuldigende vinger uitgestoken wordt naar de techbedrijven, die 80% van het digitale advertentiebudget opslorpen. (Marketingreport)
Heb jij ook een interessant journalistiek nieuwtje? Laat het ons weten: info@vjv.vlaanderen.