Dominique Savelkoul, die 4,5 jaar directeur was van Mu.ZEE en het Permekemuseum, werd per 1 september algemeen directeur van The European Fine Art Foundation, kortweg TEFAF, die algemeen beschouwd wordt als ’s werelds belangrijkste stichting voor beeldende kunst, antiek en design met beurzen in Maastricht en New York. Na een carrière in de kunstensector en op beleidsniveau gaat Dominique de uitdaging aan om haar ervaring en expertise toe te passen in opnieuw een ander segment van de kunstmarkt. Ook Joost Declercq beëindigde op 1 juli zijn taak als artistiek coördinator, zoals van bij het begin bij zijn aanstelling was overeengekomen.
Hoewel Mu.ZEE haar enorm zal missen, is men dankbaar voor de vele veranderingen en hoogtepunten die de afgelopen vijf jaar dankzij haar plaatsvonden. “ We wensen Dominique Savelkoul alle succes en geluk in haar nieuwe uitdaging,” aldus Bart Plasschaert, voorzitter van het bestuursorgaan van de vzw Mu.ZEE dat de procedure voor de zoektocht naar een nieuwe directeur eind september hoopt af te ronden.
Dominique Savelkoul over Mu.ZEE
“ Het is een job die ik vooral met erg veel plezier samen met Joost Declercq en met het volledige museumteam heb mogen uitvoeren en waar ik steeds met heel veel warmte naar zal terugblikken. Ik kreeg vrijheid om heilige huisjes aan te pakken en het museum te herpositioneren. Ik voelde mij hier thuis. Ik ben dan ook vooral dankbaar voor het vertrouwen dat ik van iedereen kreeg om deze mooie musea, Mu.ZEE en Permekemuseum en ook Peiremuzee, te mogen leiden en om deze samen meer dan ooit op de kaart te zetten.”
Dominique Savelkoul ziet haar vertrek als een opportuniteit voor Mu.ZEE om een nieuwe directeur optimaal uit te kiezen in functie van de belangrijke volgende verbouwings- en verankerings fase. Mu.ZEE sluit op 5 januari 2025 immers haar deuren voor een grondige renovatie om in het voorjaar 2028 opnieuw open te gaan. De plannen voor de tijdelijke verhuis van het team en van de collectie zijn zo goed als klaar. De collectie zal ook veelvuldig extra muros getoond worden van Drogenbos tot Amsterdam, van Knokke-Heist tot Antwerpen én in de Venetiaanse Gaanderijen in Oostende, natuurlijk.
Een indrukwekkend parcours
Dominique Savelkoul wordt gekenmerkt door haar onophoudelijke enthousiasme en inzet, Haar professionele integriteit, toewijding en generositeit. Gedurende de vier en een half jaar dat zij aan het hoofd van Mu.ZEE stond, streefde zij ernaar om het beste uit het museumteam te halen. Ze opende deuren voor groei en ontwikkeling, zodat iedereen haar of zijn volledige potentieel kon benutten.
Dominique Savelkoul begon haar opdracht op een uiterst spannend moment, namelijk twee dagen voor de lockdown in maart 2020. Ze kwam terecht in een onbekend museum en had de eerste weken alleen via Zoom contact met het team. Zij trok snel artistiek coördinator Joost Declercq aan en in tandem ontwikkelden ze een gedurfd en vernieuwend plan voor de herpositionering van Mu.ZEE. Beiden hebben zo een onmiskenbare stempel gedrukt op Mu.ZEE en het Permekemuseum, zowel voor nu als voor de toekomst. Ze hebben de koers uitgezet, fundamenten gelegd en bakens uitgezet voor verdere ontwikkeling.
Ze puurden samen de Romestraat uit, sloten de deuren voor een remake en openden vier maanden later op 1 juni 2021 met de eigen prachtige collectie Belgische kunst, die meer dan ooit weer radicaal centraal kwam te staan. Kunstwerken werden aangekocht met aandacht voor inhaalbewegingen daar waar nodig. Er werd gesnoeid in de wildgroei van tijdelijke tentoonstellingen: minder, maar wel boeiende tentoonstellingen zoals ‘Raoul de Keyser’, ‘Joris Ghekiere’, ‘Maarten Vanden Eynde’ en ‘Trans-Atlantische modernismen’. Met ‘Anna Boch’ en ‘Rose, Rose, Rose à mes yeux – James Ensor’ (her)ontdekten kunstminnend België en de omliggende landen een bruisend Mu.ZEE dat op sommige dagen meer dan 2200 bezoekers verwelkomde. Ook de heropening van het Permekemuseum kende letterlijk en figuurlijk een vliegende start.
Stichting Jenny en Luc Peire
Onder haar leiding kwamen er ook belangrijke schenkingen waaronder de Stichting Jenny en Luc Peire in Knokke-Heist, een indrukwekkend Ensorarchief en het volledige oeuvre van Emiel Hoorne. De bibliotheekcatalogus is bijna volledig up-to-date en er zijn stappen gezet om een gecoördineerd archiefbeleid te implementeren. De oprichting van de Fonds Mu.ZEE vond plaats in de schoot van de Koning Boudewijnstichting. Fondsenwerving werd een nieuw aandachtspunt. Het bestuursorgaan verwelkomde voor het eerst onafhankelijke leden en stelde een financieel comité samen.
Nieuwe functies werden intern gecreëerd en nieuwe partners werden extern aangetrokken. Kunstenaars, galeriehouders en verzamelaars vonden opnieuw de weg naar Mu.ZEE, terwijl Mu.ZEE kon rekenen op hernieuwde steun van de Vrienden. Kortom, er werd hard gewerkt. Voor iedereen die wil weten wat er de laatste 150 jaar in België gebeurde op het gebied van kunst is er nog maar één adres: Mu.ZEE in Oostende.