Nu de directe dreiging van het coronavirus lijkt weg te ebben, herneemt het dagelijkse leven – weliswaar niet in zijn normale vorm. Wat was het voornaamste journalistieke nieuws van de recente weken?

VJV-lidkaart opent deuren

Wij ontvingen tijdens de eerste fase van de lockdown omwille van het coronavirus vragen van verschillende leden: mochten zij zich nog wel verplaatsen om hun journalistieke taak uit te voeren? Wij wezen hen erop dat hun taak tot de essentiële maatschappelijke opdrachten behoorde, en dat hun journalistieke opdracht een verplaatsing rechtvaardigde. Daarbij gaven wij wel het advies om,  naast hun lidkaart van VJV, ook een bevestiging van hun opdrachtgever op zak te houden.

Een navraag bij onze leden bevestigt dat zij geen problemen ondervonden hebben, en dat in de meeste gevallen de VJV-lidkaart als voldoende bevestiging aanvaard wordt.

Heb jij hiermee ook ervaringen? Laat het ons weten!

Reclamebladen verschijnen terug

Tijdens de coronacrisis boden de winkels geen kortingen meer aan. En was er dus ook geen behoefte aan reclame voor die kortingen. Met als gevolg dat zo goed als alle huis-aan-huis bladen van de ene dag op de andere niet meer gepubliceerd werden.

Na de heropening van de winkels verschenen de bladen weer, namelijk vanaf 19 mei, na 8 weken afwezigheid. Een ferme streep door de rekening van alle freelancers die opdrachten uitvoeren voor dergelijke uitgaven…

Gaat Google dan toch betalen voor nieuws?

Google heeft zich altijd als een duivel in een wijwatervat geweerd tegen het concept om te moeten betalen voor nieuws. En nu zou het, volgens een bericht van Axios, dat toch gaan doen.

Het is te zeggen: Google zou aan een licentieprogramma werken waarbij het uitgevers betaalt voor “kwalitatieve content”. Dat nieuws zou dan in een nieuw product opgenomen worden, dat later dit jaar gelanceerd wordt.

Concreet zou Google uitgevers betalen om hun video, audio, afbeeldingen en teksten te mogen verdelen, en ook toegang te bieden tot betalende artikels die normaal achter een betaalmuurtje zitten. Slim bekeken, want zo wordt Google jouw toegangspoort tot al die betalende artikels, en moet je geen honderd-en-een abonnementen meer nemen. Google zou al akkoorden afgesloten hebben met uitgevers in Duitsland, Australië en Brazilië. (Bron:Netties.be)

Microsoft vervangt redacteuren door AI robots

Een alarmerende titel, maar als je het ons vraagt valt het nog mee. Concreet gaat het om het feit dat voor het samenstellen van de Microsoft websites Microsoft News en msm.com er niet meer gewerkt wordt met menselijke redacteurs, maar met AI robots.

Een trend die eigenlijk niet opmerkelijk is – de beide sites produceren zelf geen nieuws, maar verzamelen het, iets wat ook door de AI robots gedaan zou kunnen worden.

Wat wel naar is, is dat tientallen medewerkers die aan deze diensten meewerkten, ontslagen worden. Slechts enkele journalisten blijven in dienst bij deze afdeling.

Hogere vergoeding voor auteursrechten via Reprobel

Volgens De Tijd komt er een nieuwe regeling voor de inning van reprografierechten. Simpel gezegd: dat is de vergoeding die auteurs krijgen voor het kopiëren van hun werk, of dat nu gaat om een boek, krantenartikel of wetenschappelijk artikel. Ook journalisten zouden dus eventueel hiervan kunnen profiteren.

Het bijzonder – en toch ietwat perverse – van deze regeling, is dat het gaat om een soort van belasting op fotokopies die “mogelijk” gemaakt worden van die auteursrechtelijk beschermde werken, via een fotokopiemachine. Iedereen die een fotokopiemachine in huis heeft, elk bedrijf, zou een bijdrage moeten betalen aan Reprobel, de instelling die deze rechten int.

In het verleden moesten bedrijven hiervoor zelf opgeven hoeveel fotokopieën zij maakten, in de toekomst gaat men uit van een systeem gebaseerd op het aantal werknemers dat mogelijk met fotokopieën zou werken.

Het is nog de vraag of die verhoogde bijdragen uiteindelijk zal doorvloeien naar de maker van het werk, de journalist die het artikel schreef bijvoorbeeld…

Decorbouwer Deusjevoo dropt allerkleinste tv-studio ter wereld

De coronacrisis maakt mensen erg creatief. Zo heeft Deusjevoo een tv-studio ontworpen die slechts 3m² groot is en gebruikt kan worden als conferencingstudio. Met een even kwalitatieve verlichting als in tv-studio’s.

Mediaconcentratie

De laatste jaren heeft zich een enorme mediaconcentratie voorgedaan in ons land. Zelfstandige kranten bestaan er haast niet meer, zij werden allemaal opgeslokt en behoren tot grote concerns. Maar is dat geen gevaar voor objectieve journalistiek? Leidt dit niet tot een verschraling van het aanbod?

In deze webinar (te bekijken via YouTube) worden de bedreigingen besproken en de opportuniteiten van de mediaconcentratie voor de journalistiek in Vlaanderen.

Bij Apache (betaalmuur) kan je hierover enkele beschouwingen lezen.

Geen inlog meer via sociale netwerken bij DPG Media

Een wijs besluit, als je het ons vraagt. Waarom controle over abonnementen overdragen aan een externe, grote Amerikaanse speler (Twitter, Facebook en co) en zo al je contacten met je abonnees verliezen? Bij Emerce een duidelijke uitleg over de redenen van dit besluit.

Leden stellen zich voor

In de voorbije weken heb je al nader kennis kunnen maken met verschillende leden van onze vereniging. Wat hun journalistieke taak inhoudt, wat hen drijft, hoe zij over VJV denken… het werden boeiende artikels.

Maar waarom zou jij niet eens wat meer over jezelf vertellen? Stuur ons een staaltje toe van je werk, met wat achtergrond over jezelf. Stel jezelf voor aan je collega’s journalisten. En maak zo onze groep sterker!

Mensen:

Dit overzicht werd samengesteld op basis van de vele berichten die ons via de reguliere pers bereikten. Wij danken hierbij ook Jempi Welkenhuyzen om onze aandacht te vestigen op interessante weetjes.

Heb jij iets speciaal te melden? Laat het ons weten via info@vjv.vlaanderen.

Over de auteur

Verwant

Geef commentaar