Gepubliceerd bij Teamlewis.com door Freek Janssen

Hoi collega-tekstschrijvers. Even onder ons: we laten ons niet gek maken, he? Als we alle marketingexperts moeten geloven, moeten onze woorden steeds meer plaats maken voor beeld. Want visuele content is aantrekkelijker, wordt beter onthouden en brengt mensen in beweging, beweren ze.

Dat zal allemaal wel, maar toch hoeven we voorlopig nog niet op de lijst met beschermde diersoorten. Teksten zijn nog altijd belangrijk en dat zal ook wel zo blijven, maar dat betekent niet dat je content er saai, droog of langdradig uit moet zien. Hoe? Wij hebben  tien tips, maar jullie hebben er vast nog veel meer. Hier volgen er vijf, in een volgende editie lees je meer.

  1. Wit beats grijs, altijd

Belangrijk. Schrijven voor het internet betekent (a) mensen zo ver krijgen dat ze je verhalen lezen en (b) ze niet wegjagen voordat ze het uit hebben. En het liefst natuurlijk (c) doorklikken naar andere relevante content.

Mensen wegjagen doe je het beste met schermen vol met grijze massa. Niet doen dus: als je dan toch een lang verhaal te vertellen hebt, dan liever korte alinea’s en meer wit dan een scherm vol met grijze brij.

schrijftips1

 

  1. Maak het luchtig

En dan heb ik het niet over de toon van je blog, maar over de indeling van het artikel. Als je de standaardregels van tekstschrijven hanteert, dan kom je al gauw uit bij alinea’s van tien tot vijftien regels per stuk. Met een begin, een middenstuk en een eind. Schrijven voor online is echter iets anders dan het schrijven van een boek. Een grote alinea op zijn tijd mag, maar wissel op zijn minst af en toe af met korte alinea’s van desnoods een paar woorden.

Zoiets als dit.

Daarmee kun je meteen een punt benadrukken: een superkorte alinea trekt meteen de aandacht, zelfs als mensen een blog voor het eerst scannen. Subkoppen helpen trouwens ook om lucht te creëren en zijn ook nog eens goed voor SEO.

  1. Een afbeelding per 75-100 woorden

De verhouding tussen tekst en afbeeldingen is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van je verhaal. Te weinig beeldmateriaal schrikt af, te veel doet af aan de inhoud van je verhaal. Volgens onderzoek van BuzzSomo is de optimale verhouding één afbeelding per 75 tot 100 woorden. Voor een blog van vijfhonderd woorden heb je dus vijf tot zes afbeeldingen nodig.

  1. Gebruik alleen goede afbeeldingen

Stockfoto’s van succesvolle mannen in pakken, van een groep gender-balanced millennials die lachend achter een laptop werken, van twee zakenmensen die elkaar de hand schudden, van een gelukkige familie met een zoontje en dochtertje: het zijn de platgetreden paden van de marketingfotografie. Iederéén gebruikt ze, dus probeer ze vermijden.

schrijftips2

Probeer je te verplaatsen in de schoenen van de lezer: als je een blog tegenkomt met een van de bovenstaande foto’s erin, zou je dan denken dat je inspirerende content gaat lezen? Nee toch.

  1. Speel met afbeeldingen

Stel, je wilt dus wel een beetje origineel zijn. Maak zelf foto’s, bewerk ze, of combineer. Daarvoor hoef je geen Photoshop-master te zijn. Mijn favoriete tool om afbeeldingen te pimpen is Canva: je kunt er gemakkelijk tekst toevoegen aan afbeeldingen, standaardformaten gebruiken voor bijvoorbeeld Facebook-headers of werken met templates (van festivalposters tot makelaarsbrochures). Pas wel op: als iederéén nu straks deze templates gaat gebruiken, dan zijn we niet meer origineel.

Als je zelf tevreden bent over een afbeelding, haal hem dan ook nog even langst de memorability tool van MIT. Op basis van duizenden Flickr-foto’s heeft dit instituut een algoritme ontwikkeld waarmee je kunt testen of je afbeelding een beetje blijft hangen, of juist niet.

schrijftips3

Over de auteur

Verwant